Det norske lavprisflyselskab etablerer sig i begyndelsen af 2010 med nye indenrigsruter til Karup, Billund og Bornholm.
Knapt et år efter det kaotiske og legendariske pressemøde på Sterling-konkursdagen, blev endnu et overraskelsesangreb iværksat fra de raske nordmænd. Denne gang var målet Cimber Sterling, der i øjeblikket kæmper med likviditetsproblemer og en børsemission, der skal skaffe 250 mio. kroner i selskabets kasse.
Derfor var det norske lavprisflyselskabs timing mildt sagt uheldig for Cimber Sterling, der dermed er kommet under ekstra pres. I børsprospeket fremgår nemlig, at Cimber Sterling ønsker at ekspandere fra den nuværende markedsandel på 45 % på dansk indenrigsflyvning til 60 %. En business-case, der bliver mere end vanskelig efter at selskabet nu får konkurrence på ruterne til Billund, Karup og Bornholm.
Hele operationen iværksættes den 18. januar med Karup som den første rute. Hermed følger de to øvrige danske indenrigsdestinationer samt tre udenrigsruter fra Billund samt fire nye udenrigsruter fra København.
Koncernchef Bjørn Kjos fra Norwegan
-
København – Karup (18-01-2010) – 16 frekvenser pr. ugeKøbenhavn – Billund (14-02-2010) – 16 frekvenser pr. ugeKøbenhavn – Bornholm (25-03-2010) – 6 frekvenser pr. ugeKøbenhavn – Tenerife (24-01-2010) – 1 frekvens pr. ugeKøbenhavn – Ibiza (27-06-2010) – 1 frekvens pr. ugeKøbenhavn – Kos (26-06-2010) – 2 frekvenser pr. ugeKøbenhavn – Athen (28-06-2010) – 2 frekvenser pr. ugeBillund – Oslo (22-02-2010) – 6 frekvenser pr. ugeBillund – Málaga (14-02-2010) – 1 frekvens pr. ugeBillund – Gran Canaria (13-02-2010) – 1 frekvens pr. uge
Herudover øger selskabet frekvenserne på ruterne fra København til Barcelona, Rom og Rhodos.
Med den seneste udvidelse er Norwegian oppe på i alt 9 Boeing 737-fly på den danske base. Cimber Sterling har 5 Boeing 737-fly, mens hollandske Transavia har placeret 3 Boeing 737-fly på selskabets danske base. Dermed kommer Norwegian i Danmark til at operere dobbelt så meget 737-kapacitet som Cimber Sterling og Transavia tilsammen.
Norwegian oplyste på pressemødet, at selskabet har en kabinefaktor på mellem 75 – 80 % på ruten mellem København og Aalborg. Derfor er der også store forventninger til de nye indenrigsruter. ”Lave priser stimulerer trafikvækst,” sagde koncernchef Bjørn Kjos på gårsdagens pressemøde.
Den eneste betydelige indenrigslufthavn, der ikke var med i gårsdagens præsentation var Aarhus Lufthavn. Direkte adspurgte sagde Bjørn Kjos, ”Aarhus Lufthavn er også med i strategiplanen for Norwegian i Danmark. Den kommer. Det er det eneste jeg kan love.”
Norwegians planer er givetvis også en streg i regningen for SAS. Selskabet er afhængig af feeder-trafik fra de danske indenrigslufthavne. En opgave som selskabet hidtil selv har udført fra Aalborg og Aarhus godt hjulpet af Cimber Sterling på de to lufthavne samt på de øvrige danske indenrigslufthavne. Norwegian feeder udelukkende til egne fly, hvorfor det er af vital betydning for SAS, at Cimber Sterling kan opretholde et effektivt trafiksystem på dansk indenrigs.
Så gårsdagens angreb var ikke udelukkende rettet mod Cimber Sterling, men i ligeså høj grad mod SAS, der er afhængig af Cimber Sterling indenrigsfeeder-trafik.
Tagget med: Norwegian