Norwegian med rekordresultat

Det norske lavprisflyselskab Norwegian trodser krisen i luftfarten og levererer rekordresultat i 2. kvartal.

Efter en fremgang i passagertallet på 440.000 i forhold til samme periode i fjor, kunne Norwegian igår præsentere et rekordresultat for det vigtige 2. kvartal.

Et resultat før skat på 245 mio. norske kroner er imponerende i et marked, der opererer under yderst vanskelige vilkår.

Knapt 63 % af omsætningen stammer fra internationale ruter (herunder ruterne fra Danmark), mens de norske indenrigsruterer repræsenterer de resterende 37 %. På det norske indenrigsmarked har fremgangen været på 27 %, hvilket er nogen højere end de foregående års perioder, mens den internationale trafik i 2. kvartal har oplevet en fremgang på 20 %, hvilket er det laveste niveaui 2. kvartal gennem de senere år. Her har vækstraterne fra 2006 til 2008 været på henholdsvis 53 %, 46 % og 77 %.

Bjørn Kjos

Norwegians koncernchef Bjørn Kjos

Alligevel er det en flot fremgang af det progressive norske selskab. Enhedsomkostningerne er dog steget med 8 %, hvis man ikke medregner brændstofomkostningerne. Fastholdelsen af det lave omkostningsniveau er dog vigtig, hvis Norwegian skal konsolidere sin position som succesfuldt lavprisflyselskab.

Kabinefaktoren var i 2. kvartal på 78 % – samme niveau som året før. Det betyder, at Norwegian har haft succes med atudbyde enkapacitet, der svarertil efterspørgslen i markedet.

Et altafgørende bevis på at Norwegian er lavprisflyselskab findes i det faktum, at selskabet henter en vigtig del af sine indtægter fra add-ons, afgifter og gebyrer – de såkaldte “ancillary revenues“. Med en fremgang på 63 % fra 42 norske kroner til 68 norske kroner pr. passager, har Norwegian i første halvår 2009 alene hentet knapt 340 mio. norske kroner på den konto.

Ikke samme niveau som Ryanair, men et bevis på, at volumen og indtjening hænger tæt sammen i lavprisfly-strategien.