Norwegian mistede 300.000 passagerer

April måned satte en brat stopper for succesfulde Norwegians vækst i det skandinaviske marked. Askeskyen lammede flytrafikken i op til 9 dage. Selskabet mistede samlet 8 % af passagerne i forhold til samme måned året før – men vurderer, at have tabt 300.000 passagerer og 100 mio. norske kroner på askeskyen.

Heldigvis er vulkan-askeskyer ikke hverdagskost for luftfartsselskaberne. Ellers kunne det hurtigt komme til at se ganske sort ud for de fleste.

Det norske lavprisflyselskab Norwegian blev også hårdt ramt af den islandske askesky, der i april måned lukkede norske luftrum op til 9 dage. Nu kan det foreløbige regnestykke gøres op. Omkring 70.000 færre passsagerer i flyene i forhold til året før, hvilket er en tilbagegang på opmkring 8 %.

Da selskabet samtidig havde kalkuleret med en produktionsvækst på omkring 40 %, kan det samlede resultat gøres op til 300.000mistede passagerer. Hvis regnestykket samtidig gøres op i penge, står Norwegian med et foreløbigt tab på omkring 100 mio. norske kroner.

Efter genoptagelsen af flydriften var der herudover flere dage, hvor flyene var halvtomme, inden passagererne kom tilbage. Det afspejler sig tydeligt i den såkaldte kabinefaktor, der faldt hele otte procentpoint fra hele 78 % til kun 71 % i april måned 2010.

”Vores passagerer har været skadelidende, og vi har tabt mindst 100 millioner på dette. Vi har gjort alt, hvad vi har kunnet for at fragte strandede passagerer hjem, og vi begyndte at flyve så snart forholdene tillod det. Vi er glade for, at trafikken nu er normal igen, og vi er godt tilfredse med, at vi nåede en punktlighed på 91 pct. i april til trods for store driftsforstyrrelser,” siger Bjørn Kjos, administrerende direktør i Norwegian i forbindelses med offentliggørelsen af trafiktallene.