Norwegian vil gerne flyve fra CPH til 10 asiatiske byer og levere nogle af de mange langruter, som CPH håber en udvidelse vil kaste af sig.
Mens man hos SAS beklager sig over de høje takster i Københavns Lufthavn og den planlagte lukning af den såkaldte tværbane, så er Norwegian anderledes positivt stemt overfor CPH’s storstilede udvidelsesplaner.
Planerne skal skabe plads til 40 mio. passagerer og indbefatter en forlængelse af finger B og en ny satellitterminal der hvor tværbanen ligger i dag. Med udvidelsen håber Københavns Lufthavn at kunne tiltrække ruter til 17 navngivne oversøiske destinationer.
Den idé er Norwegian med på et godt stykke hen ad vejen. Det hastigt ekspanderende norske flyselskab har nemlig selv en liste med 10 asiatiske destinationer, som man godt kunne tænke sig at flyve til fra en udvidet Københavns Lufthavn.
Det fortalte Norwegians topchef Bjørn Kjos, da han, flankeret af Københavns Lufthavns administrerende direktør Thomas Woldbye, mødte den danske presse i København onsdag eftermiddag.
Fire gengangere
På Norwegians liste står Delhi, Calcutta og Mumbai i Indien samt Karachi, Lahore og Islamabad i Pakistan, Chengdu i Kina, Seoul i Sydkorea, Osaka i Japan og Hong Kong.
På Københavns Lufthavns liste står Vancouver i Canada, Seattle i USA, Mexico City i Mexico, Sao Paulo og Rio de Janeiro i Brasilien, Cape Town og Johannesborg i Sydafrika, Nairobi i Kenya, Addis Ababa i Etiopien, Amman i Jordan, Mumbai og Delhi i Indien, Colombo i Sri Lanka, Kuala Lumpur i Malaysia, Ho Chi Minh City i Vietnam, Seoul i Sydkorea og Hong Kong.
De fire byer Delhi, Mumbai, Seoul og Hong Kong går igen på begge lister. Og Norwegians planer om at vende blikket mod Asien vækker begejstring hos Københavns Lufthavn.
”Vi støtter op om den vækst kunderne bringer. Og vi kunne netop godt tænke os at blive en betydelig større hub for asiatisk trafik end vi er i dag. Vi ønsker at gøre Helsinki rangen stridig som Nordens førende knudepunkt for Asien-trafik,” siger Thomas Woldbye og peger på, at lufthavnen i Helsinki i Finland i dag har dobbelt så mange asiatiske rejsende som Københavns Lufthavn har.
Haster mere end nogensinde
Norwegian og Bjørn Kjos har fart på. Alene i år får selskabet mere end 30 nye fly. Her i blandt de seks første af i alt 100 eksemplarer af Boeings nye 737MAX, der er i stand til at flyve endnu længere end de almindelige Boeing 737-fly, som Norwegian i dag har mere end 100 af. MAX-flyenes rækkevidde betyder, at de kan bruges på kortere langdistanceruter som eksempelvis fra Europa til Pakistan og Indien.
Når de mange MAX-fly i de kommende år skal sættes i produktion, så vil Københavns Lufthavn gerne sikre sig, at så mange så muligt indsættes på ruter fra CPH.
”Vi vil gerne sikre os, at vi får så stor en andel af Norwegians vækst som muligt. Vi udbygger for at skabe en attraktiv hub. Og når man hører om Norwegians fremtidsplaner, så står det klart, at det haster mere end nogensinde for os at få de tilladelser vi behøver for at kunne udvide lufthavnen,” siger Thomas Woldbye med henvisning til at lufthavnen kort før jul indleverede en ansøgning til Trafikstyrelsen om at få lov til at lukke den såkaldte tværbane.
Klarer sig fint med en bane
SAS, Danish Air Transport og Thomas Cook Airlines har højlydt protesteret over planerne om en banelukning. De frygter, at CPH må lukke helt ned for starter og landinger i kortere eller længere perioder, når man ikke længere har tværbanen til rådighed når vinden kommer fra bestemte retninger. Og dermed tvinges flyselskaberne til at ”diverte” til andre lufthavne.
Flyselskaberne får dog ingen opbakning fra Bjørn Kjos.
”Det er mere vigtigt at have faciliteterne til at kunne tage imod passagererne end om flyene må ”diverte” til andre lufthavne,” siger Bjørn Kjos, der ikke ser nogle problemer i at Københavns Lufthavn i fremtiden måske kunne har de to parallelbaner 04L/22R og 04R/22L.
”London Gatwick klarer sig fint med kun én bane,” påpeger Bjørn Kjos, der onsdag formiddag var kommet flyvende ind til København fra Oslo på et tidspunkt, hvor stort set alle landende fly i CPH brugte tværbanen på grund af kraftig vind fra nordvest.
I sidste ende skal en lukning af tværbanen behandles i Folketinget, da det kræver en ændring af loven om Københavns Lufthavn.
Relaterede artikler:
Tværbanelukning kan udfordre nye SAS-fly
Piloter til politikere: Luk ikke tværbanen i CPH
Her er alternativerne til tværbane-lukning
CPH: Plads til passagerfordobling med tværbane-lukning