Norwegian overvejer Dreamlineren til Gran Canaria

Noget kunne tyde på, at Norwegian overvejer at indsætte et af de kommende nye Dreamliner-fly på ruten mellem Oslo og Las Palmas. Det fremgår af tidtabel-data, der cirkulerer i luftfartskredse, men Norwegian vil ikke kommentere det nærmere.

I begyndelsen af 2013 forventer Norwegian at få leveret det første af i alt otte nyeBoeing 787-8 Dreamliner fly, som det norske lavprisflyselskab har bestilt med henblik på den kommende lavprissatsning til interkontinentale destinationer som Bangkok og New York.

Men andre og mere nære destinationer kan være i spil til beskæftigelse afDreamlineren hos Norwegian. Det fremgår af tidtabel-data, der i øjeblikket cirkulerer i luftfartskredse.

Det er data, der kommer direkte fra Norwegians eget IT-system og som leveres regelmæssigt til denamerikanske virksomhed Innovata, der distribuerer fartplaner og andetindhold fra luftfartsindustrien.

Ifølge Innovata-systemet vil der fra søndag den 2. december 2012 være to Norwegian-ruter med Dreamliner-service, henholdsvis Oslo-Las Palmas og Oslo-New York.

Det er angiveligt data fra Norwegians ruteplanlægningsafdeling, der ved en fejl er blevet distribueret til Innovata. De omtalte data er tilgængelige i det såkaldte SSIM-format (Standard Schedules Information Manual ) og viser følgende ruter:

Oslo-Las Palmas-Oslo

Flight Dage Afg. Ank. Flytype Varighed
DY7950 ons,fre,søn 06:00 10:45 788 5:45
DY7951 ons,fre,søn 11:35 18:10 788 5:35

Oslo-New York JFK-Oslo

Flight Dage Afg. Ank. Flytype Varighed
DY7900 ons,fre,søn 18:00 20:30 788 8:30
DY7901 ons,fre,søn 22:00 12:00 788 8:00

At Dreamlineren måske også skal bruges til Gran Canaria giver god mening. Det er især på ruterne fra Oslo til Dubai og Las Palmas, atrækkevidden på de nuværende Boeing 737-800 fly udfordres, hvis der er ugunstige vejrforhold på ruten og flyet er udsolgt medsamtlige 186 sæder.

Det sker således af og til, at Norwegian må blokere et antal sæder på flyene til Dubai, hvilket hindrer maksimal udnyttelse af kapaciteten.

Afviser tidlig levering
De omtalte fartplan-data tager udgangspunkt i en tidtabel med første flyvning søndag den 2. december 2012.

Men ifølge tidligere informationer fra Norwegian vil det første Dreamliner fly ikke blive leveret før begyndelsen af 2013.

“Vi planlægger stadig at indlede vores langdistance-virksomhed i 2013,“ er den eneste kommentar, som det er muligt at få fra Åsa Larsson, der er informationschef i Norwegian.

Men under alle omstændigheder er der sluppet data ud fra Norwegians ruteplanlægningsafdeling, der afslører detaljer i den mulige disponering af de kommende Dreamliner-fly.