Norwegian Boeing 787-8 Dreamliner.

Norwegian på vej til Canada

Lavprisflyselskabet Norwegian vil efter alt at dømme opstarte ruteflyvning til en eller flere canadiske destinationer til sommer, afslører en afgørelse fra det canadiske transportagentur.

Canada har endnu ikke en rute fra Norwegian, men det kan der blive ændret på om et halvt års tid.

En afgørelse fra det canadiske transportagentur (CTA) afslører nemlig, at det norske lavprisflyselskab har ansøgt de canadiske myndigheder om at starte kommerciel rutefart fra den kommende sommer. Nærmere præcist fra den 23. juli.

Dokumentet fra CTA er offentliggjort den 5. maj, og Norwegian har fået tilladelse til at sælge billetter til og fra Canada, selv om der stadig mangler relevante godkendelser fra den canadiske stat.

Norwegian har ansøgt om en international tilladelse til at drive rutefart mellem EU-medlemslande og Canada, og lavprisflyselskabet har til hensigt at lave kommercielle aktiviteter, hedder i afgørelsen fra CTA.

Da ansøgningen endnu ikke er endeligt godkendt, betød det, at Norwegian skulle have en undtagelse fra §59, hvis flyselskabet ønskede at sælge billetter før godkendelsen. Det har man fået, og der er således grønt lys til at sælge lavprisflybilletter til flyvninger mellem Europa og Canada.

Det bliver anbefalet af Transport Canada, at Norwegian får sin endelige godkendelse i god tid inden den planlagte opstart den 23 juli.

USA har haft fokus
Norwegian har ikke selv udtrykt ønske om at påbegynde ruter til canadiske destinationer, men alt tyder nu på, at det sker i det kommende sommertrafikprogram.

Flyselskabet har haft fokus på langdistancetrafik mellem Europa og resten af verden, og i Nordamerika har der hidtil væres fokus på rutetrafik til store amerikanske byer. Norwegian har desuden koncentreret kræfterne om at betjene mellemstore amerikanske og europæiske byer, der anses som kernemarkeder, med sine mellemdistancefly.

Men der ligger imidlertid spændende muligheder for det europæiske lavprisflyselskab. Det er ikke usandsynligt, at selskabet overvejer ruter fra eksempelvis Storbritannien til det østlige Canada. Potentielle canadiske destinationer kan være Montreal, Toronto, Ottawa, Hamilton, St. John’s, Quebec eller Halifax.

Vækst i februar
I en debattråd på airliners.net er der stor interesse for en Norwegian-rute fra Dublin til Canada, men der foreligger altså p.t. intet konkret om nye ruter – heller ikke om planer for ruter fra skandinaviske lande. Det vides heller ikke, hvorvidt eventuelle ruter vil blive befløjet med Boeing 737 MAX eller Boeing 787 Dreamliner.

I februar havde Norwegian 11 procent flere passagerer i sine fly i forhold til samme måned sidste år, og det er ifølge flyselskabet selv ruterne fra Europa til USA, der trækker den største del af læsset. Det synes dermed naturligt, at lavprisflyselskabet arbejder videre på det nordamerikanske marked i skikkelse af interessen for canadiske ruter.

I øjeblikket er Norwegian den ottendestørste luftfartskoncern på det europæiske kontinent. SAS og Wizz Air er de nærmeste forfølgere, og et godt stykke foran finder man Aeroflot Group og Turkish Airlines.

 

Relaterede artikler:

Norwegian-vækst i februar

Norwegian større end KLM på Nordamerika

CPH har færrest Norwegian-langdistanceafgange

Norwegian opgiver første USA-ruter med 737 MAX

Norwegian og easyJet i langrute-samarbejde