Norwegians nye logo. (Foto: Norwegian | PR)

Norwegian præsenterer ny visuel identitet

For første gang i 22 år ændrer Norwegian på selskabets visuelle udtryk, da der indføres et nyt logo samt andre farvetoner. På sigt vil det også betyde ny bemaling på flyene, men det vil ske gradvist.

Det velkendte norske flag med et mørkeblåt kors med hvide kanter på en rød bund har de seneste 22 år afspejlet farvevalget i Norwegians logo, men nu er det slut, da flyselskabet har taget afsked med den blå farve.

Det er sket i forbindelse med, at Norwegian har fået nyt logo for første gang siden etableringen i 2002, fordi tiden nu er inde til forandring.

”Norwegians logo og brand er både meget velkendt og værdsat, og det er vi meget stolte af. Selv om vi nu fornyer os, lover vi, at vores kunder fortsat vil genkende os,” siger Christoffer Sundby, der er direktør for marketing og kundeservice hos Norwegian.

”Efter mere end 20 år er en modernisering på sin plads, og dette giver Norwegian et mere moderne, varmere og tydeligere udtryk, som vil følge os trygt ind i de næste 20 år.”

Passer til nutidens behov
Det nye logo er rødt og hvid, og den illustration af et fly, der også var en del af forhenværende logo, har fået en mere prominent placering. Derudover er flyet nu gengivet i hvid modsat tidligere, hvor det netop bar den blå farve, der også kendes fra det norske flag.

Norwegian forklarer, at ændringen er kommet sig af et ønske om, at den visuelle profil på logoet skulle tilpasses nutidens krav og behov i marketingarbejdet samt bidrage til at tydeliggøre brandets personlighed og særpræg.

”Vores nye visuelle identitet har en rigere farvepalette, et nyt typografisk udtryk og en ny billedstil samt et mere fleksibelt layoutsystem,” uddyber kreativ direktør Camilla Aspen fra flyselskabet.

Opdaterer livery gradvist
Den kreative direktør forklarer samtidig, at det bliver i starten af marts, at man første gang vil kunne støde på det nye logo, og herefter vil det gradvist blive mere og mere fremherskende.

”Udrulningen vil ikke ske fra den ene dag til den anden. Vi starter med de digitale kanaler og opdaterer derefter gradvist og struktureret i alle kommunikationsområder, på kontorer, i lufthavne og i selve flyene.”

Ifølge Norwegians chef for kommunikation og public affairs i Danmark bliver det dog ikke kun i flyene, at der sker forandringer. Adspurgt af Check-in.dk om det nye visuelle udtryk også vil betyde, at bemalingen på selskabets flåde bliver ændret, svarer Sara Westphal Emborg Neergaard.

“Det gør det med tiden, men det bliver som udgangspunkt, når vi får nye fly, eller hvis malingen alligevel skal have en opdatering. Vi mener sagtens, at de to identiteter kan leve side om side.”


Relaterede artikler:

Norwegian står bag ny reality-serie

CPH får 18 procent af Norwegians kapacitet i 2024

Norwegian lander rekordhøjt driftsresultat