Karup Lufthavn (Foto: Morten Lund Tiirikainen)

Norwegian skærer ned på Karup-rute

Norwegian tager nu konsekvensen af det dalende passagertal i Karup Lufthavn og reducerer fra seks til fem daglige afgange på indenrigsruten til København.

Indenrigsruten fra Karup til København er og bliver et problembarn, efter at Cimber Sterling gik konkurs i foråret 2012.

Først forsøgte Norwegian sig med store 186-sæders Boeing 737-800 jetfly, så blev Jet Time indlejet til at flyve med 148 sæders Boeing 737-300 fly, og siden den 27. oktober sidste år har Danish Air Transport (DAT) befløjet ruten med seks daglige rundture med et ATR72-fly med plads til 66 personer.

Trods øgning i antallet af afgange har Karup Lufthavn sidenhen mistet hver fjerde passagerer på indenrigsruten til København, og lufthavnens fortsatte eksistens er truet, da den kommunalt ejede lufthavn hvert år akkumulerer et millionunderskud.

Fra vintertrafikprogrammets start den 26. oktober skæres der ned fra seks til fem daglige rundture mellem Karup og København. Der bliver således afgang fra Karup på hverdage kl. 06:15, 08:45, 13:55, 16:20 og 18:45.

Det er således en formiddagsafgang, der bliver fjernet fra tidtabellen, således at der er over fem timer midt på dagen uden flybetjening. I stedet vil ATR-flyet blive brugt på Aalborg-ruten, hvor Norwegian på en af afgangen reducerer fra 186 til 66 sæder.

Færre udbudte flysæder
Norwegians indtog i Karup med ATR-flyene har ifølge lufthavnsdirektør Erik Jakobsen ikke haft den ønskede effekt.

Lufthavnsdirektøren ønsker lavere billetpriser, da et for højt prisniveau har betydet, at der er mistet mange privatrejsende på ruten. Selvom Norwegian i øjeblikket som en del af en kampagneaktivitet har sænket billetpriserne helt ned til 199 kroner for de billigste enkeltbilletter og 999 for de billigste fleksible billetter, så bliver der ikke flere billige billetter til salg – tværtimod.

I vinterhalvåret vil DAT på vegne af Norwegian udbyde 28 ugentlige afgange i hver retning, hvilket svarer til 3.696 udbudte flysæder per uge. Til gengæld blev der i vintersæsonen 2013/14 udbudt 33 ugentlige afgange i hver retning med samlet 4.356 sæder, hvorfor den aktuelle reduktion svarer til 15 procent.

”Vi har valgt at justere fartplanen efter den efterspørgsel, der ligger. Det er vigtigt for os at kunne flyve på ’peak’ tidspunkterne om morgenen og sidst på eftermiddagen, og det forsøger vi at optimere vores produkt efter,” siger presse- og markedschef Johan Bisgaard Larsen fra Norwegian i Danmark til CHECK-IN.dk.

Han forklarer samtidig, at indenrigsruten til Karup for Norwegian er en ægte forretningsrute, men at man naturligvis gerne vil have flere private rejsende på ruten i det omfang, at det kan indpasses med afgangstiderne.