Norwegian starter langdistanceselskab uden Dreamliner

Det første fly i Norwegians særlige selskab for de kommende langdistanceflyvninger bliver ikke et eksemplar af den nye Boeing 787 Dreamliner. Hele forretningsideen er ellers baseret på den nye flytype.

Boeings nye 787 Dreamliner er omdrejningspunktet hver gang Norwegians karismatiske topchef, Bjørn Kjos, iført jakkesæt og vest fortæller journalister og internationale luftfartsbosser om selskabets ambitiøse planer om næste år at starte langdistanceflyvninger til lavpris.

Det er Dreamlinerens helt exceptionelt gode brændstoføkonomi og lave vedligeholdelsesomkostninger, som er det, der skal gøre det muligt at drive en rentabel langdistanceforretning medbilletpriser, der, ifølge Kjos, bliver det halve af konkurrenternes nuværende priser.

Norwegian har oprettet et særligt selskab, Norwegian Long Haul AS, som langdistanceoperationer skal ligge i. Hvis det går galt risikerer man således ikke at satsningen trækker resten af Norwegian med sig ned. Man kan blot lukke Norwegian Long Haul AS og gå videre med sine europæiske operationer – en erfaring rigere.

Men nu viser det sig, at det første fly i Norwegian Long Haul AS slet ikke bliver en Dreamliner. Et af Norwegians eksisterende Boeing 737-800 mellemdistancefly er nemlig blevet leaset fra moderselskabet til langdistanceselskabet. Det bekræfter Norwegians informationschef Åsa Larsson over for CHECK-IN.dk.

Manøvren er ren og skær administrativ og handler om at få udstedt det lovpligtige Air Operator Certificate (AOC) til selskabet. For at luftfartsmyndighederne vil tildele et luftfartsselskab et AOC kræver det, at selskabet har mindst et fly.

Flyet med registreringsbogstaverne LN-NOL er udset til at være dette fly. Men det fortsætter med at operere på Norwegians almindelige ruter.

Billetsalg inden for få uger
Ifølge Norwegians infomationschef, Åsa Larsson, forventer selskabet at modtage den første Boeing 787 Dreamliner til april. Efter en periode medo plæring af besætninger er det planen at påbegynde de længe omtalte langdistanceflyvninger i starten af sommeren, uden at informationschefen vil sætte et mere præcist tidspunkt på.

Norwegian forventer at starte salget af billetter til de kommende langdistanceruter inden for nogle uger. Heller ikke her ønsker Åsa Larsson at uddybe. I starten af maj sagde Norwegians topchef, Bjørn Kjos, til CHECK-IN.dk, at billetsalget ville starte i september i år og at selskabet ville modtage det første fly i første kvartal næste år.

Norwegian har siden 2010 talt om at tilbyde langdistanceflyvninger til lavpris. Dengang lød meldingen på en opstart i 2011.

Læs også:

Norwegian etablerer base i Bangkok

På besøg i Dreamlineren