Ekspansion koster penge. Den sandhed måtte Skandinaviens største lavprisflyselskab, Norwegian sande, da man præsenterede regnskab for 2. kvartal af 2010. Nettoresultatet blev et underskud på 134 millioner kroner efter skat. Norwegian vil nu reducere omkostningerne og øge konkurrencedygtigheden.
Ekspansion koster penge. Den sandhed måtte Skandinaviens største lavprisflyselskab, Norwegian sande, da manpræsenterede regnskabet for 2. kvartal af 2010.
Periodens nettoresultat blev et underskud på 134 millioner norske kroner efter skat.
Selskabet kunne ellers fremvise en flot vækst i trafiktallene, hvor Norwegian fragtede 3,2 millioner passagerer i andet kvartal. Det var en stigning på hele 15 procent i forhold samme periode året før.
Omsætningen gik da også 7 procent frem til godt 2 milliarder norske kroner, men bundlinjen landede altså på et minus på 134 millioner kroner.
En væsentlig del af underskuddet skal tilsyneladende findes i Island, nærmere betegnet askeskyen. Ifølge Norwegian fik myndighedernes lukning af luftrummet i foråret således stor indflydelse på resultatet. Kabinefaktoren faldt fra 78 procent til 75 procent.
”Resultatet for andet kvartal er som ventet stærkt påvirket af det lukkede luftrum i foråret og den usikkerhed, som myndighedernes gentagne åbning og lukning skabte blandt de rejsende. Samtidig har securitystrejken i Norge også påvirket trafikken. Norwegian har haft et direkte tab på 100 millioner kroner som følge af det lukkede luftrum og estimerer et yderligere indirekte tab på omkring 100 millioner som følge af lavere salg og lavere priser efter luftrummets lukning,” siger administrerende direktør Bjørn Kjos.
“Vi estimerer de daglige omkostninger til et sted mellem 9 og 10 mio. norske kroner. Dette er dog et meget groft estimat. Beløbet vil variere fra dag til dag afhængig af planlagt produktion, men hvor mange passagerer som ønsker at booke om og hvor mange som ønsker refusion,“ sagde Karl Peter Gombrii, ansvarlig for investor-relations hos Norwegian til boarding.dk i april 2010.
I virkeligheden blev den direkte og indirekte slutregning for askeskyen altså op imod 200 millioner norske kroner sammenlagt, men det får ikke Norwegian til at ryste på hånden.
”Der er også meget positivt i dette kvartal, specielt at vi formår at holde en fast kurs mod lavere omkostninger og øget konkurrencedygtighed. Vi har 760 millioner kroner mere på kontoen i år i forhold til samme tid sidste år, hvilket er et godt udgangspunkt med hensyn til konkurrencesituationen og vores investeringer i nye fly,” siger Kjos.
Norwegian vil udfase ældre Boeing 737-300 flere år tidligere end oprindeligt planlagt og samtidig øge antallet af nye Boeing 737-800.
Enhedsomkostningerne er reduceret kraftigt fra 2009 til 2010, og er nu i andet kvartal nede på 34 norske øre, eksklusive brændstof. Med indfasning af nye og større fly få en mere effektiv drift og dermed kunne reducere enhedsomkostningerne yderligere. Inden 2014 skal Norwegian have en af de mest miljøvenlige og moderne flyflåder i Europa.
”Nye fly betyder bedre rejseoplevelse for passagerne. Samtidig medfører nye fly, at vi kan flyve endnu mere omkostningseffektivt end i dag. Dette er fremtidens flyflåde,”slutter Bjørn Kjos.