Norwegian tjener stort på tillæg og gebyrer

Det norske lavprisflyselskab har offentliggjort et kvartalsresultat på 515 mio. norske kroner. Op imod halvdelen af overskuddet kommer fra gebyrer og tillæg.

Recepten på at drive overskudsgivende luftfart hedder ”Ancillary passenger revenue”. Det er i hvert fald tilfældet hos det norske lavprisflyselskab Norwegian, men også hos overskudsgivende selskaber som easyJet og Ryanair.



”Ancillary passenger revenue” er indtægter fra direkte eller indirekte salg af ekstraydelser i tillæg til flybillletten. I Norwegians tilfælde handler det om betaling for bagage samt sædereservation. I tillæg til de annoncerede flypriser skal rejsende betale 60 kroner pr. indchecket stykke bagage pr. strækning samt 60 kroner per sædereservation pr. strækning.


Det betyder, at der vil være en ekstra udgift på 240 kroner på en returrejse med Norwegian, hvor der medbringes ét stykke bagage samt den rejsende ønsker at sikre sig sit favoritsæde eller vil være sikker på at kunne sidde ved siden af medrejsende kolleger eller familie.

Norwegian 737

Norwegian tjener stort på gebyrer og tillæg

Disse tillæg bliver da også til mange penge for selskabet. Ved en nærmere granskning af Norwegians kvartalsregnskab viser det sig, at posten ”Ancillary passenger revenue” i 3. kvartal svarede til 79,50 norske kroner pr. passager i 3. kvartal 2009. Altså en samlet indtægt på 244 mio. norske kroner, hvilket svarer til mere end 47 % af selskabets nettooverskud i perioden. Det er samtidig en stigning på 41 % i forhold til samme periode året før – mens de ordinære billetindtægter kun er steget med 15 %.

Lavprisflyselskaberne opererer en meget volumen-baseret forretningsmodel. Med lave billetpriser sikrer lavprisflyselskaberne en meget høj kabinefaktor, hvilket efterfølgende skaber de livsnødvendige indtægter på direkte og indirekte salg af ekstraydelser tilknyttet grundprisen for flybilletten.