Til efteråret åbner Norwegian 11 nye ruter fra Hamburg, Køln og München til Spanien. På 10 af ruterne kommer nordmændene til at konkurrere med airberlin.
Norwegian åbner i slutningen af oktober i år 11 nye ruter fra Hamburg, Køln og München til de fire spanske destinationer Málaga, Alicante, Gran Canaria og Tenerife. På 10 af de 11 ruter kommer Norwegian til at konkurrere vingespids mod vingespids med airberlin.
Dermed fortsætter nordmændene med at kaste sig ud i direkte duel med både andre lavprisselskaber og netværksselskaber. I april åbnede selskabet en base i London Gatwick lufthavnen, som ellers er easyJet-land. Og i slutningen af maj tager Norwegian hul på den storstilede og længe ventede satsning med langdistanceflyvninger. I første omgang fra Oslo og Stockholm til New York og Bangkok, men fra efteråret også fra København.
Indtoget på det tyske marked indebærer dog ikke, at Norwegian etablerer baser i de tre tyske lufthavne. Der er derimod tale om, at de tre lufthavne bliver en del af det i forvejen omfattende ruteprogram, som Norwegian opererer fra sine spanske baser i netop Málaga, Gran Canaria, Las Palmas og Tenerife, hvor 70-80 procent af de ansatte er spaniere. Herfra flyver selskabet i dag primært til Skandinavien.
Ikke mere miljøvenlige
Fra Hamburg vil Norwegian tre gange om ugen flyve til Malaga og Alicante, og to gange om ugen til Tenerife og Gran Canaria. Fra Køln vil der være tre ugentlige flyvninger til Malaga og to ugentlige flyvninger til hver af de tre andre destinationer. Fra München bliver der ikke forbindelse til Gran Canaria. Til gengæld vil der være to ugentlige forbindelser til hver af de tre andre destinationer.
Ruten fra München til Tenerife bliver den eneste, hvor Norwegian ikke kommer til at konkurrere mod airberlin.
”Ekspansionen på det tyske marked er en del af vores fremtidige strategi for at fremme vores tilstedeværelse uden for Norden for at møde den stærke konkurrence i europæisk luftfart. Vi ser, at tyskerne ofte benytter Norwegian, når de rejser til Skandinavien, og vi oplever, at der er efterspørgsel efter et kvalitetsselskab, der tilbyder billige billetter mellem Tyskland og Spanien. Vi ser frem til at byde passagererne velkommen om bord på vores nye og mere miljøvenlige fly,” siger Norwegians administrerende direktør Bjørn Kjos.
Der er dog reelt ikke tale om, at Norwegians fly er mere miljøvenlige end airberlins. Begge selskaber bruger nemlig Boeing 737-800 og airberlin har blandt andet også Airbus A321-fly i sin flåde. De bruger omtrent den samme mængde brændstof som Boeing 737-800, men transporterer, i airberlins sædekonfiguration, 24 passagerer mere.
Desuden har Norwegian primært Boeing 737-800 fly med 186 eller 189 sæder. Airberlin har derimod en bredere pallette af jetfly med mellem 144 og 210 sæder. Det gør det nemmere at indsætte den størrelse fly, der passer bedst til efterspørgslen på en rute og dermed udnytte flyene bedst og få den bedste brændstoføkonomi per passager.
Ikke længere lavpris
Airberlin var oprindeligt et lavprisselskab, men definerer ikke længere sig selv som sådan et. Og selskabet brød da også med et af lavprisselskaberne væsentligste karakteristika, da det sidste år blev medlem af oneworld-alliancen.
Airberlin havde i 2012 i alt 29,6 mio. passagerer, mens Norwegian måtte nøjes med 17,7 mio. passagerer.