Norwegian udskyder opstarten af USA-ruter fra irsk provinsby, da selskabets irske langdistanceselskab stadig ikke har fået lov til at flyve til og fra USA.
Norwegian vælger nu at lægge planerne om atlantflyvninger fra den irske provinsby Cork til Boston og New York på hylden få måneder før det første fly skulle være sendt afsted fra Cork mod Boston.
Det norske flyselskab har nemlig ikke fået en amerikansk tilladelse til atlantflyvninger til det irske datterselskab, som skulle have stået for flyvningerne. I mere end to år har det irske selskab Norwegian Air International haft en ansøgning liggende hos det amerikanske transportministerium uden at der er sket noget.
Tilladelsen skulle ikke bare bruges til at flyve mellem den irske provins og den amerikanske østkyst. Den skulle danne basis for, at Norwegian Air International blev rygraden i hele Norwegians langdistance-operation, hvor man i dag har ruter fra blandt andet Københavns Lufthavn til USA og Asien. Norwegians Boeing 787 Dreamliner-fly skulle placeres i det irske selskab og ikke på dispensation i et norsk selskab, sådan som det er tilfældet i dag.
Skabe uro
Norwegian kan godt få lov til at købe fly i USA og på den måde være med til at skabe amerikanske arbejdspladser. Så sent som i går landede et nyt Boeing 787-9 Dreamliner-fly i Oslo efter en flyvetur direkte fra fabrikken i Seattle i USA’s nordvestlige hjørne.
Selskabet kan også godt flyve til og fra USA med turister og åbner løbende nye ruter mellem Europa og USA. Ruterne kan dog ikke opereres af irske Norwegian Air International, da det er lykkedes amerikanske fagforeninger og flyselskaber at skabe uro omkring setup’et.
De protesterer over at et norsk flyselskab vil flyve mellem USA og Europa med fly placeret i et irsk selskab og personale, der har base i Thailand. Det mener de amerikanske fagforeninger og flyselskaber er konkurrenceforvridende, og at Norwegian blandt andet gør det for at undgå de mere strikse norske arbejdsregler.
Norwegian er frustreret over ikke at kunne starte flyvninger fra Cork, da der ifølge selskabet er en stor efterspørgsel efter atlantflyvninger fra den irske provinsby. Nordmændene håber dog at komme i gang i løbet af sommeren – når tilladelserne er i hus.
Ruterne fra Cork til Boston og New York skulle være startet op med Boeing 737-800 fly indtil Norwegian havde modtaget nok Boeing 787 Dreamliner-fly til at kunne indsætte disse.