Norwegian Boeing 787-9 Dreamliner (Foto Norwegian | Commons Creative Attribution)

Norwegian-vækst trods påskeeffekt

Norwegian øgede i marts med 5,2 procent til 2.961.840 passagerer, hvilket dog ikke kan forhindre endnu en måned med et større underskud på driften.

Norwegian er ligeså stille ved at få hold i den store kapacitetsvækst, der i 2018 skabte store økonomiske udfordringer for selskabet med et i gennemsnit dagligt underskud på næsten 4,7 millioner kroner.

I marts måned var der således 2.961.840 passagerer ombord på selskabets fly, hvilket var 5,2 procent flere end i samme måned sidste år. Det er dog svært at drage en direkte sammenligning med marts 2018, da påsken dengang faldt i månedens sidste dage, hvor der naturligt er højere rejseaktivitet.

Produktionen blev øget med 11 procent til 8.207 millioner sædekilometer, og de indtægtsbærende sædekilometer beløb sig til 7.007 millioner, hvilket er ni procent mere end samme måned sidste år. Det betyder, at belægningen faldt med 1,3 procentpoint til 85,4 procent, selvom der i marts var bedre balance mellem kapacitet og salg, end det var tilfældet i de foregående måneder.

Endnu et trafikunderskud
Der er også registreret et fald i enhedsindtægterne på seks procent til 0,28 norske kroner per produceret sædekilometer. Dette fald hænger dog sammen med, at indtægterne var højere i marts sidste år, hvor det var påskemåned.

Sætter man enhedsindtægterne forhold til de udbudte sædekilometer var de primære trafikindtægter på 2,3 milliarder norske kroner, mens omkostningerne var på 3,36 milliarder norske kroner med udgangspunkt i en enhedsomkostning på 0,41 norske kroner. Det giver en forskel på lidt mere end en milliard norske kroner. Trafikunderskuddet kan dog reduceres ved at modregne indtægterne fra salg af tillægsydelser, hvilket skønsmæssigt beløb sig til 500 millioner norske kroner baseret på et gennemsnitlig salg på 169 norske kroner per passager.

Styrker likviditet med salg af to fly
Trafiktallene viser ikke overraskende endnu en måned med et støre trafikunderskud, og derfor er Norwegian i gang med at reducere selskabets kapitalomkostninger og samtidig styrke likviditeten.

Norwegian kunne i går meddele, at man har solgt yderligere to fly af typen Boeing 737-800. Leveringerne vil finde sted i slutningen af tredje kvartal og i begyndelse af årets fjerde kvartal. Norwegian har nemlig brug for flyene i sommertrafikprogrammet, da der i øjeblikket er 18 MAX-fly på jorden, og det endnu er uvist, hvornår disse fly atter kommer i luften.

I forbindelse med MAX-problemerne har Norwegian tidligere meddelt, at man vil udsætte det eventuelle salg af seks Boeing 737.800.

Transaktionen forventes at kunne øge likviditetsberedskabet med 21 millioner dollars, eller hvad der svarer til 140 millioner kroner.

 

Relaterede artikler:

Dæmpet passagervækst hos Norwegian

Norwegian tabte 26 millioner kroner om dagen

Norwegian fortsætter høj passagervækst