Boeing 787 Dreamliner fra Norwegian. (Foto: Norwegian)

Norwegian vil etablere base i USA

Norwegian Long Haul har planer om at åbne base i USA i løbet af efteråret. New York-JFK og Fort Lauderdale International er i kikkerten, men andre lufthavne kan være med i overvejelserne.

Det norske lavprisflyselskab Norwegian er i gang med en internationalisering, der vil betyde etablering af flere baser udenfor Norden. Allerede i dag har Norwegian tre spanske baser i henholdsvis Alicante, Las Palmas og Málaga samt en nyåbnet base i London Gatwick-lufthavnen. Herudover har langdistanceselskabet Norwegian Long Haul etableret en base i Thailands hovedstad Bangkok.

Men mere er på vej. Det er langrute-enheden, der har planer om at etablere en base i USA i løbet af efteråret.

“Vi har endnu ikke besluttet, hvor det skal være, men det vil give mening for os at have en base i USA,“ forklarer informationschef Åsa Larsson til det internationale Air Transport World. Hun understreger samtidig, at det gerne må ske “så snart som muligt.“

Samtidig bekræfter Norwegian, at New York-JFK og Fort Lauderdale International er to af de lufthavne, der overvejes, hvilket vil være naturligt, idet Norwegian allerede flyver til New York-lufthavnen og har planlagt nye ruter fra Skandinavien til Florida fra slutningen af november måned.

“Både det amerikanske marked og de asistiske markeder er interessante. På kort sigt er USA mere interessant på grund af det store flow af turister mellem USA og Europa. Men i de kommende år vil der være en stor vækst i asiater, der rejser til Europa,“ mener Åsa Larsson.

Overvejer registreringsmuligheder
Norwegian stødte inden opstarten af langdistanceruterne på udfordringer med den norske udlændingelov. Det er nemlig ikke tilladt for langdistancefly indregistreret i Norge at beskæftige kabinepersonale af en nationalitet udenfor EU/EØS landene.

Da flyvningerne mellem Skandinavien og Asien i overvejende grad er baseret på thailandsk kabinepersonale, har Norwegian været nødsaget til midlertidigt at lade de første langdistancefly indregistere i Irland, hvor lovgivningen ikke forhindrer dette.

Norwegian har et midlertidigt AOC ( Air Operators Certificate) fra de irske luftfartsmyndigheder, men har nu drøftelser i gang om at gøre dette permanent. Ifølge Norwegian er det nødvendigt med dette træk for at kunne være konkurrencedygtig i forhold til asiatiske flyselskaber, der flyver til Skandinavien.

Ifølge Air Transport World vil Norwegian Long Haul overveje en omregistrering af hele langdistanceflåden, men at en afgørelse endnu ikke er truffet. Dermed forsøger Norwegian sandsynligvis at lægge pres på den norske regering med henblik på at få lavet en undtagelse fra lovgivningen, så Norwegian dermed kan undgå en udflagning, der givetvis ikke vil møde sympati i alle kredse.