Norwegian forventer i løbet af 2016 at ansætte 100 nye piloter til selskabets Boeing 787 Dreamliner-fly. Piloterne vil man rekruttere fra konkurrenterne i Mellemøsten.
Norwegian Long Haul tager i april og maj på turné i Mellemøsten for at lokke piloter fra flyselskaberne i Mellemøsten til i stedet at flyve for det norske lavprisflyselskab på langdistanceruterne.
Der er planlagt et egentligt roadshow, der starter den 24. april i Doha. I de følgende dage fortsættes der i Dubai og Abu Dhabi, inden der sluttes af i Istanbul i midten af maj måned. Det er således piloter fra Emirates, Qatar Airways, Etihad Airways samt Turkish Airlines, at man sigter på at rekruttere.
Her er der også nok at tage af, da de fire flyselskaber tilsammen opererer flere end 250 langdistancefly af typen Boeing 777 samt over 30 Boeing 787 Dreamliners. Fordelen ved at rekruttere piloter fra Boeing 777-flyene er, at den såkaldte “typerating“ er den samme for begge flytyper, således at det ikke kræver store udgifter til omskoling af piloterne.
“Norwegian kommer i 2020 til at have en langdistanceflåde på knap 40 Boeing 787 Dreamlinere. Vi ønsker at rekruttere dygtige piloter til at flyve flyene, og mange vil have erfaring fra konkurrerende selskaber både i Europa og Mellemøsten. Mange af vores piloter, der flyver Dreamlinere i dag, har også en baggrund fra andre selskaber, heriblandt SAS, British Airways, KLM og Finnair.
Vil ansætte 100 piloter
Det store roadshow i Mellemøsten omfatter otte præsentationer, der er arrangeret i samarbejde med rekrutteringsvirksomheden Rishworth Aviation.
Ved præsentationerne vil der være indlæg fra Asgeir Nyseth, der er administrerende direktør for Norwegian Air UK, flykaptajn Torstein Hoas samt direktør Torkel Waak fra Rishworth Aviation.
Norwegian sigter på at ansætte samlet 100 flykaptajner for styrmænd, da selskabet i løbet af 2016 får leveret tre nye Boeing 787-9 Dreamliners udover de ni Dreamlinere, der allerede i dag er i drift for selskabet. Alle de nye piloter vil blive tilbudt ansættelse ved det britiske Rishworth Avaition på en britisk ansættelseskontrakt.
Der er i øjeblikket en omfattende pilotmangel i Europa og USA, hvor flyselskabernes vækst kan risikere at blive begrænset af mangel på pilot-ressourcer. Således har Norwegian på de europæiske ruter i disse dage indlejet fremmed kapacitet til at gennemføre flyvninger for selskabet, idet der er mangel på piloter til at flyve selskabets egne fly.
Foto: Norwegian Long Haul er gået på jagt efter piloter til selskabets kommende Dreamliner-fly.