Norwegian vil ikke benytte CPH Go til transfertrafik

Konkurrencestyrelsen har i en afgørelse pålagt Københavns Lufthavne A/S at åbne op for transfermuligheder i lavprisfingeren CPH Go. Men lavprisflyselskabet Norwegian er ikke længere i interesseret CPH Go.

Nye markedsmæssige muligheder kan i teorien vise sig for operatørerne i København Lufthavn, efter at Konkurrencerådet i denne uge afgjorde, at lufthavnen havde opstillet diskriminerende betingelser for brugen af lavprisfingeren CPH Go.

Lavprisfingeren i Københavns Lufthavn blev projekteret og opført på rekordtid for at forhindre det konkurrerende projekt Terminal A i at komme ind og konkurrere med lufthavnsselskabets egen infrastruktur.

Da CPH Go projektet blev præsenteret i begyndelsen af oktober måned 2008 – dengang under navnet CPH SWIFT – var der opbakning fra Ryanair, easyJet og Norwegian, der i dag er Europas tre største lavprisflyselskaber.

“København er en meget vigtig lufthavn for Norwegian. Derfor støtter vi alle initiativer, der kan forbedre vores effektivitet yderligere og som har fokus på omkostningerne i lufthavnen,”sagde Daniel Skjeldam, kommerciel direktør hos Norwegian, da initiativet fra Københavns Lufthavn blev kendt.

Sidenhen kom der konkret opbakning fra det hollandske lavprisflyselskab Transavia samt tyske Germanwings. Begge selskaber har i øvrigt sidenhentrukket sig ud afKøbenhavns Lufthavn uden overhovedet at have taget CPH Go i brug.

Norwegian krav om transfer

I dag benyttes CPH Go udelukkende af det britiske lavprisflyselskab easyJet, mens Ryanair ikke har fundet en rabat på 20 kroner per afrejsende passager for særlig attraktiv. Norwegian har også vendt ryggen til CPH Go, blandt andet fordi, der oprindeligt ikke var transfermuligheder i lavprisfingeren.

På en konference afholdt afkonsulentvirksomheden Travelbrokeri København den 30. marts 2009henvendte Norwegian-topchefen Bjørn Kjos sigfrasalentil direktørerne fra Terminal A og CPH Go (Københavns Lufthavne A/S), om spurgte om, terminalprojekterne gav mulighed for transfertrafik.

Da svaret var ‘nej“ fra begge terminaloperatører, konstaterede Bjørn Kjos lakonisk, “at så kunne Norwegian ikke bruge det til noget. Så er det blot en Ryanair-terminal!“

Gode passageroplevelser i Terminal 2

Men konkurrencerådets afgørelse hari teorien skabt mulighed for transferfaciliteter. Menså længekravet om 30 minutters turnaround samt 90 procent selvbetjening på check-in og transfer stadig står ved magt, skønnes det ikke muligt i praksis at kunne operere transfertrafik fra CPH Go lavprisfingeren.

Dette forhold kombineret med et øget fokus mod forretningsrejsende hos det norske lavprisflyselskab, reducerer mulighederne for at Norwegian på ny vil kunne interessere sig for CPH Go.

“Vi følger situationen, men Norwegian har fortsat intentioner om at blive i Københavns Lufthavns Terminal 2 for at høste fordelene ved en samlet operation og derigennem give passagererne en god oplevelse,“ siger Norwegians danske presse- og markedschef Johan Bisgaard Larsen i en kommentar til CHECK-IN.

Københavns Lufthavne A/S påpeger i en kommentar til Konkurrencerådets afgørelse, at reglen om ‘ingen transfer’ blev formuleret for at understøtte effektiviteten i CPH Go.