Fra venstre: Sune Petersen, der er chef for bæredygtighed og strategi hos DCC & Shell Aviation Denmark, sammen med administrerende direktør Karl Henrik Dahl fra Oiltanking Copenhagen. (Foto: DCC & Shell Aviation Denmark | PR)

Nu er bæredygtigt flybrændstof på lager i Danmark

København huser nu det første danske lager af bæredygtigt flybrændstof i større skala. Det skal styrke infrastrukturen og bidrage til, at man kan imødekomme efterspørgslen, oplyses det.

Atter et skridt i retning af grøn omstilling i dansk luftfart. Sådan beskrives et besøg af et tankskib den 10. september af brændstofleverandøren DCC & Shell Aviation Denmark og selskabet Oiltanking Copenhagen, der driver et tanklager på den kunstige ø Prøvestenen i Københavns Havn.

Tankskibet gjorde søndag anløb ved Prøvestenen og leverede en større mængde bæredygtigt flybrændstof – sustainable aviation fuel (SAF) – i en af Oiltanking Copenhagens tanke, der fremover skal fungere som det første lager i større skala for det grønnere alternativ til almindeligt jet fuel herhjemme.

Lageret på Prøvestenen er blevet udpeget, fordi den store kapacitet på den kunstige ø i forvejen spiller en rolle i forhold til flytrafikken til og fra den danske hovedstad, da den er koblet til den allerede eksisterende energi-infrastruktur og forbundet med rørledninger til Københavns Lufthavn.

Bliver mere tilgængeligt
Sune Petersen, der er chef for bæredygtighed og strategi hos DCC & Shell Aviation Denmark, fortæller, at lageret er en udmøntning af, at selskabet gennem et par år har overvejet, hvorvidt det ikke snart var tid til, at der blev etableret en større forsyningsbase for SAF i Danmark.

At det sker nu, er både i tråd med udviklingen på markedet og kan bidrage til, at flere flyselskaber får mulighed for at gøre brug af bæredygtigt flybrændstof.

”Fra vi i 2021 indledte det første samarbejde med Sønderborg Lufthavn om SAF-forsyninger på indenrigsruten til København, er det gået stærkt. Siden er Billund Lufthavn kommet med og senest Københavns Lufthavn via den SAF-aftale, vi har indgået med Air Greenland,” forklarer Petersen

”Fra Oiltanking Copenhagens tanke på Prøvestenen kan vi ikke alene sende SAF direkte ind i rørledningerne til Københavns Lufthavn. Vi kan også effektivt nå ud til de øvrige lufthavne gennem vores eksisterende forsyningsnetværk. På den måde bliver det nemmere for alle parter at få gjort SAF tilgængeligt som et skridt på vejen i luftfartens omstilling til mere bæredygtige energiformer.”

Jet fuel vil gradvist blive fortrængt
Ifølge leverandøren vil lageret både være til gavn for den stigende efterspørgsel på SAF, styrke infrastrukturen og være et skridt på vejen i den udvikling, som kræves, såfremt både branchens og politikernes ambitioner om et mindsket klimaaftryk fra flyvningerne skal indfries.

”Skal vi effektivt og billigt understøtte en mere bæredygtig luftfart, kræver det, at vi kan håndtere SAF-leverancer i meget stor skala. Det gør vi optimalt ved at udnytte den eksisterende infrastruktur. Så vi skal væk fra billedet af, at vi hælder ’grønt’ brændstof i hvert enkelt fly på en given rute.”

”Det handler om massebalance, hvor flyselskabernes køb af SAF indgår i den samlede brændstofforsyning og gradvist fortrænger fossil jet fuel,” udtaler Sune Petersen. 

Kravene stiger i fremtiden
Administrerende direktør Karl Henrik Dahl fra Oiltanking Copenhagen påpeger, at det i hans optik er vigtigt at huske på, at vi herhjemme allerede har i hvert fald en del af den infrastruktur, der er påkrævet for at kunne foretage en grøn omstilling i blandt andet luftfarten.

”Etableringen af et stort SAF-lager, der er direkte forbundet til Københavns Lufthavn, er et godt eksempel på, at Danmark allerede har en velfungerende infrastruktur, der også understøtter luftfartens behov for nye typer af brændstof.”

”Inden for en kort årrække skal vi herhjemme kunne håndtere store mængder af forskellige typer flydende brændstoffer, som for eksempel PtX-baseret brændstof (Power-to-X, red). Her udgør vores infrastruktur på Prøvestenen et solidt og skalerbart udgangspunkt.”


Relaterede artikler:

CPH glæder sig over SAF-gennembrud

Air Greenland indgår aftale om grønt flybrændstof

Billund tilbyder fremover grønt flybrændstof