Det offentlige Tyskland må til lommerne for at hjælpe den nye Berlin Brandenburg Airport gennem coronakrisen. Lufthavnen skal over fem år tilføres 14 milliarder kroner.
Da den nye Berlin Brandenburg Airport åbnede i oktober sidste år, var det med ni års forsinkelse efter en lang række problemer undervejs i byggeperioden.
Dermed kom åbningen af den nye storlufthavn til at ske på det værst tænkelige tidspunkt – nemlig midt under coronapandemien, hvor efterspørgslen på flyrejser var helt i bund, og det er ikke blevet bedre siden.
På baggrund forventer lufthavnsoperatøren Flughafen Berlin Brandenburg (FBB) et betydeligt omsætningstab i de kommende år.
Under 11 millioner passagerer i år
Mens Berlin-lufthavnen før coronakrisen havde udsigt til at få over 36 millioner passagerer i 2021, forventer lufthavnen nu kun omkring 10,7 millioner passagerer i år, og man kommer ifølge lufthavnsledelsens skøn næppe op på 36 millioner passagerer før tidligst i 2025.
I begyndelsen af januar kunne koncernchef i FBB, Engelbert Lütke Daldrup, fortælle, at lufthavnen taber cirka én million euro om dagen, eller hvad der svarer til 7,5 millioner kroner.
1,9 milliarder euro
Lufthavnens direktionen ser sig på den baggrund nu nødsaget til at bede aktionærerne i den offentligt ejede lufthavn om yderligere næsten 1,9 milliarder euro (over 14 milliarder kroner) i støtte som led i en plan for lufthavnens fremtid. Lufthavnens bestyrelse bakker op om planen.
Det enorme beløb skal udbetales i portioner over fem år fra 2022. Cirka 1,1 milliarder euro (8,2 milliarder kroner) skal gives som delvis gældslettelse for lufthavnsselskabet, mens de resterende 800 millioner euro (5,9 milliarder kroner) gives som likviditetsbistand.
En langsigtet plan
Byen Berlin ejer 37 procent af lufthavnen og delstaten Brandenburg ligeledes 37 procent, mens de resterende 26 procent af aktierne ejes af den tyske stat.
”Ligesom alle virksomheder, der er blevet så stærkt påvirket af coronavirussen som os, er vi nødt til at tænke langsigtet. Med forretningsplanen og den delvise gældslettelsesplan har direktionen præsenteret en god retning for dette,” siger Rainer Bretschneider, formand for bestyrelsen i FBB.
Koncernchef for FBB, Engelbert Lütke Daldrup, har i øvrigt sagt op og forlader lufthavnsselskabet ved udgangen af september i år.
Relaterede artikler:
Ny Berlin-lufthavn: Tilbage til 2019-niveau i 2025