Berlin Brandenburg Airport er den tyske hovedstads nye storlufthavn. Foto: Flughafen Berlin Brandenburg (FBB)

Ny superlufthavn taber dagligt 7,5 millioner kroner

Coronakrisen er hård ved den nyåbnede Berlin Brandenburg Airport, der i øjeblikket taber 7,5 millioner kroner om dagen. Passagertallene fortsætter med at være iøjnefaldende lave.

Den nye storlufthavn Berlin Brandenburg Airport (BER) åbnede langt om længe i slutningen af oktober 2020, men lufthavnen blev indviet i særdeles hårde tider.

Som alle andre lufthavne blev Berlin-lufthavnen straks ramt af konsekvenserne ved coronapandemien, der har fået passagertallene til at styrtdykke overalt i verden. Det langt færre antal rejsende i Berlin Brandenburg Airport gør, at lufthavnen i øjeblikket taber cirka én million euro om dagen, eller hvad der svarer til 7,5 millioner kroner.

Sådan siger Engelbert Lütke Daldrup, der er administrerende direktør i lufthavnsoperatøren Flughafen Berlin Brandenburg (FBB) ifølge det tyske medie Berliner Zeitung. Før coronakrisen håndterede Berlin-lufthavnene Tegel og Schönefeld næsten 100.000 daglige passagerer, men dette tal ligger for tiden på blot 10.000 passagerer i Brandenburg-lufthavnen, som erstattede de to ældre Berlin-lufthavne.

For at reducere omkostningerne i Berlin Brandenburg Airport er det besluttet at lukke Terminal 5 i et helt år fra slutningen af marts. Terminalen, der tidligere udgjorde Schönefeld-lufthavnen, kan dog allerede blive lukket fra februar, lyder det nu ifølge det tyske medie. I forvejen er Terminal 2 fortsat ikke åbnet efter indvielsen af lufthavnen. Mange ansatte er desuden i øjeblikket på en ordning med korttidsarbejde.

Passagertal på 10 procent af normalt niveau
Som følge af coronapandemien er der altså slet ikke behov for det antal medarbejdere, som der under normale omstændigheder ville arbejde i Berlin Brandenburg Airport. I december registrerede storlufthavnen blot 264.987 passagerer, hvilket er cirka en fjerdedel mere end i november.

Antallet af passagerer Tegel og Schönefeld i december 2019 var over 2,6 millioner, og passagertallet er således faldet med dramatiske 90 procent. Antallet af operationer (starter og landinger, red.) i december var 4.600 mod knap 21.200 i samme måned i 2019.

I hele 2020 håndterede Tegel, Schönefeld og Brandenburg i alt 9,1 millioner passagerer, hvilket er cirka en fjerdedel af passagertallet fra rekordåret 2019. Antallet af operationer faldt fra 189.000 i 2019 til 105.000 i 2020.

‘God fragtinfrastruktur er vigtig’
Mens passagertallene er faldet drastisk gennem 2020, har det heller ikke set for godt ud med mængden af fragt fra Berlin. I december var fragtmængden på cirka 1.900 ton fra Berlin Brandenburg, hvilket er en tredjedel mindre end i samme måned året før fra de to tidligere Berlin-lufthavne.

Den totale fragtmængde fra Berlin-lufthavnene i 2020 var 22.000 ton mod næsten 35.000 ton året før.

”Årsskiftet markerer slutningen på et ekstremt år. På den ene side var vi endelig i stand til at åbne BER med succes, men på den anden side styrtdykkede antallet af passagerer på grund af pandemien,” siger Engelbert Lütke Daldrup i en pressemeddelelse.

”I denne vanskelige globale situation er det blevet klart, hvor vigtig god fragtinfrastruktur er for hovedstadsregionen. I modsætning til antallet af passagerer er fragtmængden ikke faldet i nærheden af ​​så meget som passagertrafikken, selvom den dog er reduceret.”

De tre terminaler i Berlin Brandenburg – Terminal 1, 2 og 5 – har tilsammen en kapacitet på over 40 millioner årlige passagerer. Indvielsen af lufthavnen blev i flere omgange forsinket, og anlægsprisen endte med at løbe op i, hvad der svarer til over 52 milliarder kroner.

 

Relaterede artikler:

Lufthansa har sat sig tungt på ny Berlin-lufthavn

Officielt: Berlin-lufthavn lukker terminal og ny bane

Ingen A380 til åbning af Berlin-storlufthavn