En Airbus A320-200neo fra Lufthansa. Foto: Flughafen Berlin Brandenburg (FBB)

Ny Berlin-lufthavn: Tilbage til 2019-niveau i 2025

Berlin Brandenburg Airport forventer, at passagertallet først vil nå niveauet for 2019 om fire år. I år vil antallet af rejsende formentlig lande på en tredjedel af det tidligere ventede.

Berlin Brandenburg Airport åbnede terminaldørene på det værst tænkelige tidspunkt. Lufthavnen blev indviet i slutningen af oktober sidste år midt under coronapandemien, hvilket ikke har givet den en nem begyndelse.

Den nye Berlin-lufthavn oplyste tidligere i januar, at den dagligt taber cirka 7,5 millioner kroner. Pandemien har en markant indvirkning på økonomien, og det vil den fortsat have i indeværende år. I de første uger af januar håndterede Brandenburg-lufthavnen blot cirka 7.500 daglige passagerer, hvilket er omkring 10 procent af niveauet året før.

Direktionen i lufthavnsoperatøren Flughafen Berlin Brandenburg (FBB) har over for bestyrelsen præsenteret tre mulige scenarier for, hvornår niveauet på 35,6 millioner årlige passagerer i 2019 – i de to daværende Berlin-lufthavne, Tegel og Schönefeld – igen kan nås.

I det mest optimistiske scenarie vil det kunne ske allerede i 2023, og i det værste scenarie vil trafikken være tilbage i 2027. Men det mest realistiske scenarie er imidlertid i 2025, lyder vurderingen. Herefter kan forventes en passagervækst på én til to procent årligt.

En tredjedel passagerer i 2021
Berlin Brandenburgs forventninger til genopretningen ligger i tråd med det, andre lufthavne har meldt ud. Udviklingen afhænger meget den globale tilgængelighed af COVID-19-vacciner, og om hvornår forskellige rejserestriktioner lempes eller ophæves.

Forventningerne til 2021 er, at Berlin Brandenburg vil skulle håndtere 10,7 millioner passagerer, hvilket vil være knap en tredjedel af 2019-niveauet.

De nuværende og forventede fremtidige passagertal presser således økonomien hårdt, og derfor må lufthavnen reducere stort i omkostningerne. Reorganisering af personalet, midlertidig lukning af Terminal 5 og suspensionen af den sydlige startbane bidrager blandt andet til dette.

Afhængig af fortsat hjælp fra aktionærer
De planlagte besparelser vil imidlertid ikke være nok til at kompensere for tabet i omsætning relateret til coronapandemien. Derfor er Berlin Brandenburg Airport fortsat afhængig af støtte fra aktionærerne, der tæller delstaterne Berlin og Brandenburg samt den tyske stat.

”Desværre er den økonomiske situation for lufthavnene i Tyskland stadig meget kritisk på grund af pandemien, og en genopretning er stadig langt væk. Derfor fokuserer vi nu på økonomien efter idriftsættelsen og dermed på de økonomiske aktiviteter i virksomheden,” siger Rainer Bretschneider, bestyrelsesformand i FBB.

Fra den administrerende direktør i FBB, Engelbert Lütke Daldrup, lyder det, at Berlin Brandenburg Airport vil arbejde hårdt for at komme gennem coronakrisen.

”Vi vil som selskab gøre alt for at arbejde så omkostningseffektivt som muligt indtil 2025. Vi bliver nødt til at klare smertefulde nedskæringer som en konsekvens. Vi vil fortsat stole på støtte fra vores aktionærer, indtil vi har nået niveauet fra før coronavirussen,” siger han.

 

Relaterede artikler:

Fagforening vil have lukket Berlin-terminal

Ny superlufthavn taber dagligt 7,5 millioner kroner

Lufthansa har sat sig tungt på ny Berlin-lufthavn