Ny nordisk produktionsansvarlig for Mansvell-selskaberne

Det cypriotiske holdingselskab Mansvell Enterprises, der står bag Cimber Sterling, City Airline og Skyways har ansat en nordisk produktionsansvarlig, der får det overordnede ansvar for at analysere og vurdere Igor Kolomoyskys luftfartsinteresser i regionen.

Det bliver ingen af de nuværende administrerende direktører i henholdsvis Cimber Sterling, Skyways og City Airline, der alenefår ansvaret for at bygge skelettet op til det førende regionale flyselskab i Norden.

En del af opgaverne bliver tilsyneladende lagt i hænderne på svenske Mikael Wångdahl (43), der tidligt i efteråret tiltræder som nordisk produktionsansvarlig for Mansvell Enterprises.

Mikael Wångdahl bliver således en slags overordnet sparringspartner for de respektive direktører, Lars-Åke Bertilsson i Avia Express, Jan Palmer i Cimber Sterling og Jimmie Bergqvist i City Airline. Her skal Mikael Wångdahl blandt andet vurdere fordele og ulemper ved at bevare de tre selskabers respektiveAOC (Air Operators Certificate).

Den nye nordiske Mansvell-chef kommer fra en stilling i Sverigeflyg, hvor han indtil sidste år var administrerende direktør i Avistrans Nordic AB, der var produktionsselskab for Sverigeflyg. Mikael Wångdahl har væretbeskæftiget i luftfartsindustrien siden 1990 og har i en tidligere periode været henholdsvis COO og CEO hos Skyways Express.

Skal samle brikker til et puslespil

Hos Mansvell Enterpriseshævder Mikael Wångdahl at få ansvaret for at samle de mange brikker til ét stort puslespil, der på sigt skal blive den ledende regionale operatør i Norden. Hvorvidt det bliver under ét fælles varemærke er dog for tidligt at udtale sig om.

“Varemærkerne må håndteres varsomt og alle tre selskaber har i dag hver sin tydelige identitet. Flypassagererne skal dog i første omgang mærke samarbejdet mellem de tre selskaber. Flyver man med det ene selskab, vil det give fordele hos de andre selskaber. Desuden har vi allerede et tæt samarbejde med SAS,“ siger den nyudnævnte Mansvell-chef Mikael Wångdahl til svenskeFlygtorget.se.

En af de første opgaver bliver at analysere de individuelle styrker hos de tre selskaber med henblik på at identifcere områder, hvor man kan gøre brug af den fælles kapacitet, ligesom der også skal arbejdes for at koordinere og samordne interline-mulighederne. Også den nuværende geografiske spredning med fire baser i Stokcholm, Gøteborg, København og Billund skalkoordineres strukturelt.

“Der er egentlig ikke så stor overlapning mellem selskaberne. Det er i højere grad en masse brikker i et puslespil, der skal passe sammen. Selskaberne er dygtige påderes respektive områder, og nu får vi mulighed for at kombinere dette på en interessant måde.“

I ejerkredsen bag Mansvell Enterprises er der også luftfartsselskaber i Ukraine. Ifølge Flygtorget har der i medierne været spekulationer fremme om, at den nye regionale alliance skal føde trafik ind til ukrainske AeroSvits omfattende rutenetværk fra Kiev-Borispol lufthavnen.

Hertil siger Mikael Wångdahl: “Det er ikke noget, som jeg kan udtale mig om. Men det er naturligvis spændende med en ejerkreds, som har selskaber i både øst og vest. Hvem ved, måske bliver Stockholm i fremtiden et nyt knudepunkt for en sådan trafik.“

Forvirring om ny rolle

Der hersker tilsyneladende en del forvirring om den nye rolle for Mikael Wångdahl. IfølgeCimberSterlingsnye administrerende direktør Jan Palmer, skal Mikael Wångdahl udelukkende arbejde med AOC-spørgsmålet og især i relation til de svenske selskaber.

“Jeg tror, at medierne har misforstået hans rolle,“ siger Jan Palmer i en kommentar til blandt andet omtalen i svenske Flygtorget.se, som er refereret i denne artikel.

Jan Palmer understreger, at hvert af de nordiske selskaber i Mansvell Enterprises i første omgang skal operere separat og udvikle egne strategier samt identificere synergier hos de andre selskaber.