Icelandair har forpligtiget sig til at aftage 12 nye Boeing 737 MAX. Flyene skal ikke afløse det islandske selskabs flåde af Boeing 757’ere, men skal sikre vækst.
Boeing og Icelandair har indgået en aftale, der forpligtiger Icelandair til at købe 12 eksemplarer af den nye MAX-udgave af Boeing 737. De sidste detaljer mangler stadig at falde på plads, men parterne er så godt som enige om, at Icelandair skal have otte 737 MAX 8 med plads til 153 passagerer i hvert fly, og 4 737 MAX 9 med plads til 172 passagerer.
MAX er en ny mere brændstoføkonomisk udgave af verdens bedstsælgende passagerfly, Boeing 737.
Der er endnu ikke sat dato på leveringen af de nye fly, som ikke skal bruges til at erstatte Icelandairs flåde på i alt 23 Boeing 757-fly, der i passagerversionen har plads til 183 passagerer. Flyene skal i stedet bruges til at sikre vækst for det islandske selskab, der har formået at etablere en god forretning med trafik mellem USA og Europa med flyskifte på vulkanøen. 737 MAX kan fra Island nå destinationer i både Nordamerika og Europa. Flyene vil bruge 20 procent mindre brændstof per sæde end Boeing 757’erne.
Glade for 757’ere
De 12 fly har en listepris på 1,2 mia. dollars, svarende til omkring 6,9 mia. danske kroner, men den reelle købspris er en hemmelighed.
”Vi har haft et succesfuldt samarbejde med Boeing gennem årtier, og vi er meget glade for at fortsætte samarbejdet i mange år fremover,” siger Björgólfur Jóhannsson, direktør for Icelandair.
Icelandair er meget glade for sine 23 Boeing 757’ere, da flyet har lang nok rækkevidde til at flyve over Atlanten og direkte fra Island til den amerikanske vestkyst. Desuden har den langt fra lige så mange sæder som i de større langdistancefly. Men Boeing lukkede 757’erens produktionslinje sidste år, da den amerikanske flyproducent forventer, at Boeing 737 MAX og den nye Boeing 787 Dreamliner vil kunne erstatte 757’eren.