Malaysia Airlines Airbus A330-300.

Nye Malaysia Airlines-ruter på vej til Europa

Malaysia Airlines er ved at komme på fode igen og kigger nu på at udvide antallet af europæiske ruter.

Malaysia Airlines har i dag kun én rute til Europa. Det er selskabets rute mellem Kuala Lumpur og London Heathrow, som betjenes to gange dagligt med Airbus A380. Men det kan meget snart ændre sig. Malaysia Airlines forhandler nemlig med i alt 12 lufthavne, heraf to europæiske lufthavne, om de rette betingelser for at lade sine nye Airbus A350 fly lande i lufthavnene. En talsperson fra Malaysia Airlines bekræfter, at der forhandles, men at man endnu ikke har fået de ønskede aftaler om lufthavnsafgifter og landingstilladelser på plads.

Malaysia Airlines vil ikke sætte navn på de to europæiske lufthavne, som selskabet forhandler med. Men Amsterdam Schiphol, Frankfurt og Paris Charles de Gaulle er tre gode bud. Malaysia Airlines fløj nemlig til de tre lufthavne inden flyets ”annus horibilis”, 2014, hvor et forsvundet fly og et nedskudt fly kastede selskabet ud i enorme økonomiske problemer. For at rette skuden op lukkede Malaysia Airlines tre af sine fire europæiske ruter og fokuserede i stedet mere på det asiatiske marked.

Det var netop et Boeing 777-fly på vej fra Amsterdam til Kuala Lumpur, som i juli 2014 blev skudt ned over Ukraine. Fire måneder før var et andet Boeing 777-200 fly fra Malaysia Airlines forsvundet sporløst under en flyvning fra Kuala Lumpur til Beijing.

Genopbygge langrutenetværk
Nu er selskabet kommet oven på igen ved blandt andet at pensionere sine Boeing 777-fly, som især blev brugt på langruterne. Inden længe sendes fire af selskabets Airbus A380-fly på pension. Det er de fly, som selskabet i dag bruger på London Heathrow-ruten.

Den rute skal i stedet beflyves med fire af de i alt seks Airbus A350-fly, som Malaysia Airlines leasede i 2015 og 2016 og får leveret fra slutningen af 2017 til midten af 2018. Det er så de sidste to Airbus A350’ere, som i første omgang kan bruges til at genopbygge selskabets langdistancenetværk.

Malaysia Airlines har dog ikke planer om at indfase flere Airbus A350’ere i flåden end de seks leasede fly. I stedet er selskabet i forhandlinger med Boeing om køb af otte Boeing 787-9 Dreamliner fly til levering i 2019, ligesom selskabet taler med Airbus om den europæiske flyproducents Airbus A330neo.

Desuden har Malaysia Airlines sikret sig muligheden for at lease seks Airbus A330-200 fly, som i dag er leaset ud til airberlin. Det tyske selskab har allerede lukket de fleste af sine langruter, så Malaysia Airlines får nok snart flyene til sin rådighed. De skal blandt andet afløse de lidt større Airbus A330-300 fly på flere ruter.

 

 

Relaterede artikler:

Malaysia Airlines først med global overvågning

Malaysia Airlines gør klar til ny fremtid

Malaysia Airlines-fly fra Amsterdam er styrtet ned

Europæisk topchef skal redde Malaysia Airlines