SAS A320neo (Foto: Airbus)

Nye SAS-fly skal erstatte Boeing-fly

Når SAS fra næste år modtager 30 nye Airbus-fly, så skal de i første omgang erstatte selskabets Boeing 737-fly og vil sandsynligvis få base i Stockholm og Oslo.

Når SAS i løbet af 2016 begynder at modtage de første af i alt 30 nye Airbus A320neo-mellemdistancefly, så kommer flyene sandsynligvis til at få hjemme i Stockholm Arlanda Lufthavn og Oslo Gardermoen Lufthavn.

De nye fly skal nemlig i første omgang erstatte nogle af selskabets Boeing 737-fly. En flytype, som SAS har samlet på baserne i Arlanda og Gardermoen, mens Københavns Lufthavn er base for selskabets Airbus A319, A320 og A321-fly samt de CRJ-900 fly, som 1. marts blev overflyttet til datterselskabet Cimber A/S.

Dermed fortsætter SAS sin strategi med at dele sin mellemdistanceflåde op, så de tre skandinaviske baser, Københavns Lufthavn, Oslo Gardermoen og Stockholm Arlanda har hver sin flytype.

Overført til Blue1
I Oslo Gardermoen og Stockholm Arlanda har SAS i dag sine ældre Boeing 737-500 fly samt de nyere Boeing 737-600, -700 og -800 Next Generation fly stationeret. Fremover skal de nye Airbus A320neo erstatte mange af Stockholm- og Oslo-baserede Boeing 737-fly, ligesom fem af dem allerede nu er ved at blive overført til det finske datterselskab Blue1.

Neo-tilnavnet til de nye Airbus A320-fly står for ”new engine option” og er udtryk for, at de nye fly har mere moderne og brændstofeffektive motorer end de nuværende Airbus A320-fly.