De to nye Boeing-modeller 777-9 og 777-8, hvor førstnævnte efter planen kommer på markedet i 2020. Foto: Boeing

Nyt Boeing-fly nærmere jomfruflyvning

Medarbejderne hos Boeing knokler for at færdigbygge den nye 777X-model, så den kan tage ud på første flyvetur i begyndelsen af 2019.

En helt ny udgave af den velkendte Boeing 777 kan inden længe ses på himlen – i første omgang over det nordvestlige USA.

Den amerikanske flyproducent Boeing arbejder nemlig på højtryk i fabrikshallerne i staten Washington for at færdigbygge den helt nye Boeing 777X-model, som efter planen skal gå på vingerne til næste år.

I tirsdags gik Boeing ud på de sociale medier og fortalte om den foreløbige proces med produktionen af 777X. Interesserede blev ’taget med’ til de såkaldte LRIP-faciliteter (Low-Rate Initial Production, red.), hvor det første 777X-familiefly, 777-9, bliver bygget.

Arbejdet på 777X foregår ved to forskellige procesmodeller. Den ene er en statisk model, som bruges til systeminstallation og efterfølgende tests, og den anden er en ’fatigue’-model, som bliver det faktiske fly, der først går på vingerne. Den betegnes WH001. De første par 777X’ere bliver bygget på LRIP-faciliteterne, inden modellen integreres i den normale produktionshal.

“Før vi forstyrrer vores nuværende 777-produktion, vil vi sende alt ned på denne ene produktionslinje, så vi kan arbejde med detaljer på de materialer og værktøjer, som vi har brugt de sidste par år på at samle. Så sørger vi for, at der er styr på dét, inden vi integrerer,” lød det fra Kylie Porter, 777X-operationschef, ifølge Air Transport World.

Mange kunder til 777X
Den statistiske model er en del af flyets udviklingsproces. Denne model skal gennemgå en lang række tests for at tjekke, at 777X kan holde til alle tænkelige situationer. Det sker for at sikre, at den nye model opfylder alle specifikationer. En standardprocedure.

Jeff Haber, der er produkt- og marketingdirektør i Boeing Commercial Airplanes, forventer, at den endelige Boeing 777X bliver bygget i år, og at det kommer på vingerne første gang i 2019. Herefter er planen, at første fly skal leveres til kunden i 2020.

Det Dubai-baserede flyselskab Emirates bliver lanceringskunde på 777X. Selskabet har lagt ordre ind på i alt 34 Boeing 777-9-fly. Herudover har flyselskaber som All Nippon Airways, Cathay Pacific Airways, Qatar Airways, Etihad Airways, Lufthansa og Singapore Airlines også lagt ordre på den helt nye Boeing 777X-model.

777X-programmet blev lanceret i 2013 i forbindelse med Dubai Air Show, og siden har Boeing fået 340 bestillinger på 777X.

Får påført kæmpe-motorer
Modellen 777-9 bliver den første i familien af 777X-modeller. Flyet får plads til mellem 400 og 425 passagerer og kan tilbagelægge 7.600 nautiske mil (14.075 kilometer, red.). Herefter følger 777-8-modellen med plads til 350 til 375 passagerer og med en rækkevidde på 8.700 nautiske mil (16.112 kilometer, red.).

Vingerne på 777X bliver bygget i kompositmateriale, og Boeing har opført deres helt egen kompositvinge-frabrikshal på anlægget i Everett i Washington. Til en værdi af én milliard dollars – svarende til cirka 6,4 milliarder kroner.

Et Boeing 747-testfly fra General Electric på en testflyvning påmonteret en Boeing 777X-motor. Foto: General Electric

De nye 777X-fly vil få påmonteret GE9X-turbofanmotorer fra General Electric. I resten af 2018 testes motorerne, mens der i begyndelsen af 2019 forventes endelig certificering af dem – tids nok til at Boeing kan begynde de første testflyvninger med 777-9-modellen.

Tidligere i år foretog Boeing tests af de store GE9X-motorer, og det skete på et Boeing 747-fly. I den sammenhæng var det tydeligt, at de nye motorer er langt, langt større end dem, der sidder på de ikoniske jumbojetter. Et ganske spektakulært syn.

 

Relaterede artikler:

Kæmpe Boeing 777-motor testes på jumbojet

Et kig frem mod Boeing 797

Boeing forventer ny flytype på vingerne i 2025

Emirates investerer i hurtigere WiFi

Slut med Boeing 747 som passagerfly