Nyt europæisk flyselskab starter med A350

Den spanske hotelkoncern Iberostar vil etablere et charterflyselskab, hvor flåden i første omgang skal bestå af Airbus A350. Første flyvning forventes i marts næste år.

Lav efterspørgsel på flyrejser og rejserestriktioner under coronapandemien har fortsat store konsekvenser for flyselskaber og lufthavne. Stærkt reducerede trafikprogrammer og fyringer har været altoverskyggende de seneste måneder.

Selv om luftfartsbranchen er i krise, er der alligevel optimisme i forhold til at etablere nye flyselskaber. Senest har den spanske hotelkoncern Iberostar Group afsløret planer om at lancere et helt nyt charterflyselskab, der i første omgang skal fokusere på langdistancemarkedet. Det oplyser direktør i Iberostar-datterselskabet World 2 Meet, Gabriel Subías, ifølge Aerotelegraph i et interview med den spanske avis Diario de Mallorca.

Flyselskabet skal have navnet World 2 Fly, og der er i første omgang sikret en Airbus A350, mens der er ved at blive landet en aftale med endnu en af denne flytype.

Iberostar har base i Palma på Mallorca, og koncernen driver mere end 120 hoteller fordelt på 19 lande. Medarbejderantallet er på cirka 34.000.

Caribien-flyvninger fra marts
Gabriel Subías fortæller, at World 2 Fly i første omgang vil tilbyde rejser til Caribien – herunder mere konkret Den Dominikanske Republik, Mexico og Cuba. Det er uvist, hvorvidt hotelkoncernen vil lease eller købe flyene, men førstnævnte synes mest sandsynligt under coronakrisen.

Første flyvninger forventes gennemført omkring marts 2021, og selskabet vil – hvis coronasituationen tillader det – kunne operere hen over sommerhalvåret.

Projektet vækker opsigt, da efterspørgslen på langdistanceflyvninger forventes at komme sig sidst. Flere europæiske flyselskaber har som følge af krisen valgt at fokusere mere på indenrigsruter, da efterspørgslen på internationale flyvninger går trægt.

Iberostar går imod trend
De spanske flyselskaber Air Europa og Iberia reducerer begge flåden som følge af coronakrisen, men Iberostar er tilsyneladende ikke skræmte af situationen, men ser omvendt muligheder i markedet og går imod trenden.

Mens den spanske hotelkoncern vil i luften med nyt charterflyselskab, kæmper flere europæiske charterflyselskaber for at overleve. Danske Jet Time indgav konkursbegæring 21. juli, og Spies-flyselskabet Sunclass Airlines kunne 13. august oplyse, at krisen kommer til at koste op til 200 medarbejdere jobbet i Danmark.

Den europæiske rejsegigant TUI har også været ramt af, at rejserestriktioner i mange europæiske lande har gjort det umuligt for folk at tage på charterrejse. I juni lød meldingen fra TUI, at det vil fusionere koncernens fem flyselskaber, mens flåden skal slankes.

Den tysk-britiske rejsekoncern fulgte op i begyndelsen af august, hvor det blev meddelt, at man er gået på jagt efter en joint venture-partner til det kommende, sammenlagte flyselskab. Rejsekoncernen vil nemlig stadig have muligheden for at sende kunderne af sted med egne fly.

 

Relaterede artikler:

Dansk charterflyselskab i konkurs

TUI søger partner til sit flyselskab

Spies-flyselskab fyrer 200 ansatte i Danmark