En Boeing 737-800 fra TUIfly Nordic, der er blevet fusioneret med TUIs fire øvrige flyselskaber. Foto: Alan Wilson, CC 2.0

TUI søger partner til sit flyselskab

Den europæiske rejsegigant TUI søger en joint venture-partner til dets kommende flyselskab. Tidligere i år blev det meddelt, at koncernens fem flyselskaber bliver lagt sammen til ét.

I juni i år lød meldingen fra TUI, at det vil fusionere koncernens fem flyselskaber, så der fremover kun er ét selskab.

Nu er den tysk-britiske rejsekoncern gået på jagt efter en partner til det kommende, sammenlagte flyselskab. Det fortæller TUI-koncernchef Fritz Joussen – ifølge austrianaviation.net – i et interview med det tyske medie Börsen-Zeitung. Flyaktiviteterne er fortsat vigtige for koncernen, men fremtiden skal bygge på et joint venture-partnerskab.

Fritz Joussen udelukker et salg af flyene eller en overgang til udelukkende at lease fly. TUI vil muligvis skele til koncernens skibsafdeling, der i nogle år har samarbejdet med en partner i form af et joint venture. Samme model kan være en mulighed i forbindelse med omorganiseringen af flyafdelingen, lyder det.

De fem TUI-flyselskaber, der skal fusioneres, tæller henholdsvis tyske TUIfly og britiske TUI Airways samt TUI Airlines Belgium, TUI Airlines Netherlands og TUIfly Nordic. Det nye flyselskab får hovedkontor i tyske Hannover.

Muligt partnerskab med Condor
I de sidste par uger har der være spekulationer om, at tyske Condor og TUI kunne indlede et samarbejde i form af et joint venture.

Condor var oprindeligt et datterselskab i Thomas Cook Group, der indgav konkursbegæring 23. september 2019. Flyselskabet holdes i øjeblikket i luften via økonomisk hjælp fra den tyske forbundsregering, mens der bliver gjort et forsøg på at finde en ny ejer.

TUI-koncernchef Fritz Joussen har over for Börsen-Zeitung ikke ønsket at kommentere spekulationerne om et eventuelt samarbejde med Condor.

TUI skal reducere flåden
Som følge af coronakrisen har TUI besluttet et slanke flåden på 142 fly. Fritz Joussen bekræfter, at flåden i Tyskland skal reduceres fra 35 til 17 Boeing 737. Der vil også ske reduktioner af flåden i de øvrige flyselskaber, som altså nu bliver slået sammen til ét stort selskab. Hvor mange fly, der skal reduceres med, er dog ikke blevet lagt frem af TUI.

Tidligere har TUI udtalt, at det allerede før coronakrisen var svært at udnytte den tyske kapacitet fuldt ud. Det var sågar svært at have en udnyttelsesgrad, der kunne dække omkostningerne i højsæsonen.

TUIs forventede relancering af langdistanceflyvninger fra Tyskland med to Boeing 787 Dreamlinere er også midlertidigt udskudt som følge af coronapandemien.

TUfly Nordic med base i Stockholm beskæftiger i alt fem fly – herunder én Boeing 737-800, to Boeing 737 MAX 8 samt to Boeing 767-300ER.

 

Relaterede artikler:

TUI-flyselskaber skal fusioneres

TUI-flyselskab solgt til tysk investor

Jet Time får ny kontrakt med TUI i Norden