(Foto: SAS)

Nyt SAS-langdistancefly leveres i august

For første gang i mere end 11 år får SAS til august et helt spritnyt langdistancefly leveret. Det skal indsættes på ny Hong Kong-rute fra Stockholm

For første gang i mere end 11 år får SAS til august et helt nybygget langdistancefly leveret. Det sker når det første af i alt fire Airbus A330-330Enhanced sætter kursen fra Airbus-fabrikkerne i Toulouse i Sydfrankrig. Om kursen bliver sat mod København eller Stockholm er endnu usikkert. Men flyet kommer sandsynligvis til at være trækplaster ved åbningen af den nye SAS-rute fra Stockholm Arlanda til Hong Kong den 15. september.

Airbus A330-300Enhanced er en forbedret udgave af den Airbus A330-300, som SAS i dag har fire af. Længere rækkevidde gør den i stand til at nå destinationer, hvor SAS i dag ikke kan bruge sin to-motors Airbus A330, men må bruge den fir-motors Airbus A340-300, som SAS har syv af.

Det første af SAS’ Enhanced-fly har produktionsnummer 1660 og får registreringen LN-RKR. Senere i år følger LN-RKS og i starten af 2016 kommer LN-RKT og LN-RKU.

Ekstra kapacitet
Det er indtil videre planen, at de fire nye A330-300Enhanced fly skal afløse fire af SAS’ Airbus A340-300 fly, når leasingaftalerne på disse fly udløber. Det kan dog ikke udelukkes, at SAS vælger at indgå nye leasingaftaler på et eller flere af A340’erne og på den måde får ekstra langdistancekapacitet til at åbne nye ruter.

De fire nye fly får samme nye kabineindretning, som SAS’ eksisterende langruteflåde er ved at blive udstyret med. Tre af de fire nuværende Airbus A330-300’ere er sat i drift med den nye kabine og det fjerde fly følger snart efter. Derefter følger de tre Airbus A340’ere, som SAS indtil videre har planer om at beholde. SAS forventer at have nye kabiner i alle langdistancefly i foråret næste år.

I 2018 får SAS de første af i alt otte Airbus A350-langdistancefly. Og næste år begynder selskabet at modtage de første af i alt 30 nye Airbus A320neo-mellemdistancefly. Neo står for ”new engine option”. De nye fly er nemlig meget lig selskabets eksisterende Airbus A320-fly, men udstyret med nye mere brændstoføkonomiske og miljøvenlige motorer samt en række andre forbedringer.

Et af SAS’ nuværende Airbus A330-fly.