Koncernchef i Oman Air, Abdulaziz Al Raisi, og koncernchef i oneworld-alliancen, Rob Gurney, trykker hænder i forbindelse med Oman Airs optagelse i oneworld. Foto: Oman Air/oneworld

Nyt selskab til oneworld

Verdens tredjestørste luftfartsalliance, oneworld, får et nyt medlem fra Mellemøsten. Dermed vil alliancen fremover være den eneste med tre mellemøstlige flyselskaber.

I september sidste år kom det frem, at Oman Air havde ansøgt om optagelse i oneworld-alliancen. Og nu har det mellemøstlige flyselskab fået en god besked.

Oman Air er således blevet godkendt til optagelse, og den officielle ceremoni fandt sted i Doha med overværelse af topcheferne fra alle alliancens medlemmer. Oman Air vil få råd og vejledning fra et andet medlem, Qatar Airways, hvis koncernchef, Akbar Al Baker, også er bestyrelsesformand i oneworld. Det forventes, at Oman Air vil være fuldt implementeret i alliancen i 2024.

Dermed vil medlemmer af Oman Airs Sindbad-loyalitetsprogram være i stand til at optjene og bruge point hos alle medlemmerne af oneworld, der er verdens tredjestørste luftfartsalliance. Ligesom alle alliancens flyselskaber vil kunne gøre det samme hos Oman Air.

Oman Airs indtræden i oneworld betyder, at alliancen vil komme til at bestå af tre flyselskaber fra Mellemøsten, da Qatar Airways og Royal Jordanian i forvejen er medlemmer. Oneworld er den eneste globale luftfartsalliance med tre mellemøstlige medlemmer.

Har udviklet sig til et internationalt selskab
Oman Air blev grundlagt i 1993 som et nationalt flyselskab med base i Muscat. I begyndelsen drev selskabet kun indenrigsruter, men med tiden har det udviklet sig til et internationalt selskab og tilbyder i dag 41 destinationer fordelt på over 20 lande.

Flåden hos Oman Air består af i alt 50 fly, hvoraf 11 i øjeblikket er inaktive ifølge Planespotters.net. Selskabet råder over 31 Boeing 737, ni Boeing 787 Dreamliner samt 10 Airbus A330 – med forskellige varianter i alle tre flytyper. Selskabet har blandt andet 11 Boeing 737 MAX 8.

Flyene er indrettet med to eller tre kabineklasser, og senest har Oman Air modtaget prisen for bedste sædekomfort i Mellemøsten ved APEX Passenger Choice Award.

Oman Air har allerede codeshare-aftaler med fire medlemmer af oneworld, ligesom flyselskabet har ruter til fem af medlemmernes hovedbaser – herunder Amman, Colombo, Kuala Lumpur og London Heathrow.

Tre nye medlemmer på fem år
Det samlede udbud af destinationer fra flyselskaberne i oneworld er over 900 i 170 lande, og kunderne hos Oman Air får dermed adgang til lidt af hvert via alliancen.

”Oman Airs optagelse i oneworld repræsenterer et afgørende øjeblik på vores rejse for at give passagererne større rejsemuligheder gennem vores udviklende partnerskaber og alliancer. Vi er glade for at blive medlem af verdens førende luftfartsalliance på et tidspunkt, hvor efterspørgslen på rejser er stigende,” siger Abdulaziz Al Raisi, koncernchef i Oman Air.

Oman Air bliver det tredje medlem af oneworld-alliancen på fem år. Royal Air Maroc tilsluttede sig i april 2020 som det første fuldgyldige medlem fra Afrika. I marts 2021 blev Alaska Airlines optaget i alliancen, og dermed blev oneworld den eneste globale alliance med to amerikanske medlemmer.

”Efterhånden som den globale rejseindustri fortsætter med at komme sig efter pandemien, viser den betydelige vækst i oneworld i de seneste år, hvor vigtige alliancer og partnerskaber fortsat vil være,” siger Rob Gurney, koncernchef i oneworld.

Med optagelsen af Oman Air er der i alt 14 medlemmer af oneworld, og de øvrige er: Alaska Airlines, American Airlines, British Airways, Cathay Pacific, Finnair, Iberia, Japan Airlines, Malaysia Airlines, Qantas, Qatar Airways, Royal Air Maroc, Royal Jordanian og SriLankan Airlines. I april i år blev oneworld og russiske S7 Airlines enige om, at flyselskabet træder midlertidigt ud af alliancen som følge af Ruslands invasion i Ukraine.

 

Relaterede artikler:

Ansøger om optagelse i oneworld-alliancen

Russisk flyselskab forlader global luftfartsalliance

USA’s femtestørste flyselskab på vej i alliance