Udsigten fra et Alaska Airlines-fly (foto: Alaska Airlines)

USA’s femtestørste flyselskab på vej i alliance

Alaska Airlines bliver fra slutningen af året medlem af oneworld-alliancen. Medlemsskabet følger i halen på en aftale med American Airlines om et tættere samarbejde på den amerikanske vestkyst.

Tilbage i februar offentliggjorde Alaska Arlines og oneworld-medlemmet, American Airlines, et samarbejde kaldet West Coast International Alliance. Ideen var at give rejsende fra den amerikanske vestkyst flere destinationer at vælge imellem, og den øgede mængde feeder-trafik skulle gøre det muligt for American at annoncere åbningen af nye, interkontinentale ruter ud af sit hub i Seattle.

Konkret indebar vestkystaftalen, at American skulle åbne ruter fra Seattle til henholdsvis Bangalore i oktober i år og London Heathrow i marts 2021. Coronapandemien har sandsynligvis ændret på tidshorisonten for de planer.

Formalia på plads
Samtidig med annonceringen af vestkystsamarbejdet offentliggjorde Alaska Airlines sine planer om at søge optagelse i oneworld-alliancen. Nu er formalia på plads, og dermed er selskabet mod slutningen af året klar til at træde ind som alliancens 14. medlem. Og hos alliancen er der heller ikke tvivl om, at det er Alaska Airlines’ stærke position på den amerikanske vestkyst, der har gjort det attraktivt at få selskabet med ombord.

”Vi er glade for at byde Alaska Airlines velkommen til oneworld. Med sin stærke position på den amerikanske vestkyst og sit partnerskab med American Airlines vil Alaska Airlines være et stort aktiv for oneworld,” siger Alan Joyce, der – udover at være koncernchef hos Qantas – også sidder som formand for oneworld.

Tættere samarbejde
Hos Alaska Airlines er det et styrket internationalt netværk og et tættere samarbejde med nogle af de andre oneworld-medlemmer, der har været drivkraften bag ønsket om et medlemskab af alliancen.

Alaska Airlines haleror (foto: Alaska Airlines)

”oneworld åbner et stort, internationalt netværk for vores forretnings- og fritidsrejsende, når de er klar til at begynde at flyve til udlandet igen. Vi er ivrige efter at knytte dybere bånd med de seks oneworld-medlemmer, vi allerede samarbejder med, og vi ser frem til at samarbejde med nye partnere,” siger Brad Tilden, bestyrelsesformand og koncernchef for Alaska Airlines.

Udover American Airlines har Alaska Airlines allerede i dag codeshare-aftaler med British Airways, Cathay Pacific, Finnair, Japan Airlines og Qantas.

Alaska Airlines har i øvrigt også codeshare-aftaler med Icelandair, men udmeldingen om medlemsskabet af oneworld indeholder ingen informationer om, hvorvidt det samarbejde fortsætter.

Hovedkontor uden for Alaska
Alaska Airlines er målt på de fleste relevante parametre USA’s femtestørste flyselskab efter American Airlines, Delta Air Lines, United Airlines og Southwest Airlines. Selskabet driver en flåde på hele 319 narrow-body fly fordelt på Airbus A320-familien, Boeing 737, Embraer 175 og Bombadier Q400.

Trods navnet har Alaska Airlines ikke hovedkontor i Alaska, men derimod i SeaTac i udkanten af Seattle i staten Washington på den amerikanske vestkyst.

 

Relevante artikler:

Amerikansk flyselskab søger optagelse i oneworld

Icelandair planlægger reduceret sommerprogram

AirBaltic og Icelandair i codeshare-samarbejde