Nyt våben mod forsinkelser: 150 ure

Iberia vil sammen med det spanske lufthavnsselskab AENA forbedre punktligheden i Madrid-Barajas lufthavnens Terminal 4. I alt 150 nye ure skal sikre, at flyene afgår til tiden i den spanske hovedstadslufthavn.

Rettidighed er et nøgleord for luftfartsbranchen.

Hvor lavprisflyselskaberne primært konkurrerer på prisen for at tiltrække kunder, fokusererde traditionelle netværksselskaber ofte på andre parametre som service og punktlighed.

Og for det spanske luftfartsselskab Iberia kan der være grund til at stramme op. Årsregnskabet for International Airlines Group, der er moderselskab for British Airways og Iberia, viser, at Iberia sidste år havde et direkte driftsunderskud på 729 millioner kroner og en stagnerende vækst.

Større effektivitet er derfor en af fokuspunkterne for Iberia, der nu lancerer en plan om at gøre sine operationer i Madrid-Barajas lufthavnens Terminal 4 mere rettidige.

150ure sikrer medarbejdernes opmærksomhed

Iberia vil sammen med det spanske lufthavnsselskab AENA forbedre punktligheden i Madrid-Barajas lufthavnens Terminal 4. Det sker helt konkret med installationen af i alt 150 nye ure rundt omkring i lufthavnen.

Den forøgede opmærksomhed skal sikre, at flyene afgår til tiden i den spanske hovedstadslufthavn.

De 150 nye digitale ure er fordelt med et på hver af de 74 flyparkeringspladser samt 34 i den primære terminal og 42 i en tilstødende bygning

Urene skal gøre personalet opmærksomhed de relle afgangstider, resterende tid til afgang samt eventuelle forsinkelser.

Målet er dels en konkret synlighed for alle involverede omkring afgangstiderne, dels en forøget opmærksomhed omkring rettidigheden generelt blandt handling-personalet.

Madrid-Barajas er blot den tredje lufthavn i verden, hvor et sådan system installeres.Lufthavnen i Frankfurt og Dubai har dem også, men med 150 ure i Terminal 4erMadrid-lufthavnen den hidtil største installation.