Øger brændstoftillæg trods lavere oliepriser

På trods af aktuelt faldende priser på flybrændstof har SAS valgt for tredje gang i år og med virkning fra 14. december at hæve brændstoftillægget på billetter til indenrigsdestinationer samt skandinaviske og europæiske destinationer. På visse strækninger og billettyper øges brændstoftillægget med 40 procent.

Hver uge opdaterer luftfartsselskabernes organisation IATA en oversigt over den aktuelle markedspris på flybrændstof. IJet Fuel Price Monitor fremgår det således, at prisen på flybrændstof den seneste måned er faldet med 1,9 procent.

Men det lader ikke til at påvirke SAS, der åbenhart har et større efterslæb i forhold til at regulere for brændstofprisen, der i dag er omkring 27 procent højere end på samme tidspunkt sidste år. SAS vil nemlig forhøje brændstoftillægget på selskabets billetter med virkning fra den 14. december.

Dermed ikke sagt, at SAS ikke tidligere har fået kompenseret for de løbende stigninger. I 2011 har SAS rent faktisk to gange tidligere hævet brændstoftillægget.

Første gang var med virkning fra 22 februar, hvor tillægget voksede til 90 kroner på indenrigsstrækninger og op til 200 kroner på de europæiske destinationer.

Blot 30 dage senere, den 22. marts, kom yderligere et tillæg. Hermed kostede brændstoftillægget 127 kroner per strækning på indenrigsbilletter og op til 238 kroner per strækning på intraskandinaviske og europæiske ruter.

Det nye tillæg vil blive på mellem 4 og 6 euro på danske indenrigsstrækninger, således at tillægget nu vil være op til 21 euro, eller 156 kroner per enkeltrejse. Det svarer til en stigning på 40 procent.

På de intraskandinaviske og europæiske flystrækninger er stigningen afhængig af servieklasse. Tillægget vil her stige med mellem 4 og 6 euro per strækning, således at et brændstoftillæg kan koste op imod 268 kroner per enkeltrejse.

Valutaforhold årsag til forhøjet tillæg

Da SAS i begyndelsen af marts måned kommunikerede den seneste brændstofstigning var prisen dengang på 1.010 dollars per ton jetfuel. I dag er prisen faldet til 996 dollars per ton, hvilket formentlig med god grund får mange til at undre sig over, på hvilken baggrund SAS regulerer tilllægget.

Men ifølge Sture Stølen, der er VP Head of SAS Group Investor Relations er brændstoftillægget med baggrund i, at SAS betaler forbruget af jetfuel i dollars, men tillæggene er i euro, hvorfor der skal kompenseres for en eventuel ubalance.

“Da vore brændstoftillæg er i euro og denne er faldet imod amerikanske dollars med 5 procent siden den 22. marts, så er vi tvunget til at foretage justeringer. Samtidigvar fuelprisen, da vi tog beslutning om stigningen i midten af november måned,øget med cirka 3 procent i forhold til den spotpris, der var gældende i marts måned.“

Sture Stølen tilføjer samtidig, at SAS undlader at forhøjebrændstoftillæget på de billigste billetter.

SAS oplyser samtidig, at selskabet ikke regulerer tillægget på de interkontinentale flyrejser. De forhøjede brændstoftillæg træder i kraft for alle rejser foretaget efter den 14. december 2011.