Øget politisk pres for accept af SAS-spareplan

Statsminister Helle Thorning-Schmidt sagde på tirsdagens pressemøde, at SAS-planen er den eneste mulighed for fremover at have et solidt og stærkt skandinavisk luftfartsselskab. Dermed øges presset på SAS-medarbejderne.

Den danske regering har en tydelig interesse i at skabe ro omkring SAS efter at have været tvunget til at stille kreditfaciliteter på 435 mio. kroner til rådighed for det kriseramte luftfartsselskab.

Allerede mandag var finansminister Bjarne Corydon (S)meget definitivi sine udmeldinger omkring SAS-spareplanen som ansvarlig minister for den investering, den danske stat opretholder i det skandinaviske luftfartsselskab.

Finansministerengjorde gældende, at der ikke var nogen alternativer, og at en hurtig accept af de nye overenskomster var en forudsætning for, at SAS kunne overleve.

Tirsdag blev presset så øget, da statsminister Helle Thorning-Schmidt på det ugentlige pressemøde i Statsministeriet selv bragte sagen på bane.

“Den danske stat er en af trestatslige aktionærer i SAS. Det er afgørende, at SAS får taget det næste skridt til at blive konkurrencedygtige. Jeg er helt klar over, at den plan som SAS har lagt frem stiller nogle store krav til alle, ikke mindste medarbejdere. SAS står i en alvorlig situation, og derfor er den plan som SAS har præsenteret den eneste mulighed for, at vi også fremover har et stærkt og solidt skandinavisk luftfartsselskab. Planen tager en række nødvendige skridt for at bringe SAS tilbage på sporet, og det har vi valgt som ansvarlig ejer at stå bag ved,“ sagde statsminister Helle Thorning-Schmidt (S).

Finansierer væsentligt mere end børsværdi
At den danske stat deltager i kreditaftalen med 435 mio. kroner er udtryk for bankernes pres overfor hovedaktionærerne til også at bidrage til den risiko, som alle i fællesskab vil påtage sig for at sikre, at SAS kan flyve videre.

I betragtning af, at den danske stat ejer 14,3 procent af samlet 329 mio. aktier i SAS, er kreditfaciliteten betydelig. Med en aktuel kurs på SAS-aktien på 5,30 repræsenterer den danske stats ejerandel blot 249,4 mio. kroner, idet børsværdien for hele selskabeti dag svarer til 1.744 mio. kroner.

Når den danske stat således skal finansiere væsentligt mere, end hvad ejerandelen repræsenterer i aktuel børsværdi,er det naturligt, at der er relativt håndfaste krav til, hvor meget og hvor hurtigt, at SAS skal levere for at troen på, at pengene gør nytte, er til stede.

Det politiske pres kan derfor ventes at blive større efterhånden som ugen skrider frem, og den ultimative deadline nærmer sig i det, der kan blive en skæbnesøndag for det skandinaviske luftfartsselskab. SAS ønsker på nuværende tidspunkt ikke at oplyse, hvor og hvornår bestyrelsesmødet finder sted på søndag.