2. september indvier Emirates en ny rute fra Dubai til Oslo og lægger hårdt ud med over 5.000 ugentlige sæder til salg.
Fra 2. september i år kan Oslo Gardermoen også kalde sig Emirates-lufthavn, sådan som København har kunnet siden 2011 og som Stockholm Arlanda har kunnet siden september sidste år. Her åbner Emirates nemlig den rute fra Dubai til Oslo, som der længe har verseret rygter om.
Emirates lægger hårdt ud. Således vil selskabet fra starten flyve hver dag med Boeing 777-300ER. Flyet har plads til i alt 360 passagerer. Det er fordelt på otte first class-kabiner, 42 business class-sæder og 310 economy class-sæder.
Da Københavns Lufthavn i 2011 blev Emirates’ første skandinaviske destination startede man ud med at benytte et Airbus A330-fly med plads til 237 passagerer. Kort tid efter blev det erstattet af et større 290-sæders Boeing 777-200 fly og i dag benytter Emirates et 427-sæder stort Boeing 777-300ER fly på sin daglige forbindelse mellem København og Dubai. Det har to klasser, mod det kommende Oslo-fly’s tre klasser.
Da man i foråret 2013 annoncerede åbningen af en rute mellem Dubai og Stockholm fra 4. september 2013 var planen også at bruge et Boeing 777-300ER fly i en tre-klasses konfiguration, præcis som det er planen på Oslo-ruten. Men endnu inden ruten var åbnet valgte man at gå ned til kun at ville benytte denne flytype én dag om ugen. De øvrige seks dage om ugen benyttes et mindre 266-sæders Boeing 777-200LR fly.
To daglige afgange
Boeing 777-300ER er selskabets næststørste flytype. Kun Airbus A380’eren er større. Men sådan en er Københavns Lufthavn ikke i stand til at tage imod på daglig basis som det er i dag. Hvis Emirates en dag beslutter at opruste på Københavns-ruten vil det sandsynligvis i første omgang være ved at indsætte en nummer to daglig afgang med et mindre langdistancefly.
Emirates nye daglige rute til Oslo afgår fra Dubai som EK159 kl. 7.00 og ankommer til Oslo Gardermoen kl. 12.10. Returflyet vil afgå som EK160 kl. 13:55 og ankommer til Dubai International Airport kl. 22:50.
Qatar Airways er i dag det eneste af de tre fremadstormende flyselskaber fra oliestaterne langs Den Persiske Golf, som flyver til alle tre skandinaviske hovedstæder. Det gør selskabet på daglig basis med Boeing 787 Dreamliner-fly. Men det ændrer sig fra 2. september. Det tredje selskab, Etihad, er indtil videre ikke landet i Skandinavien.