O´Leary vil kæmpe for Billund-base

Ryanairs topchef Michael O´Leary vil for anden gang i løbet af blot tre måneder besøge Billund Lufthavn. Denne gang er der ikke julegaver med fra Ryanair-bossen, men angiveligt et forsøg på at undgå sympatikonflikter, da det ikke er lykkedes FPU via Serviceforbundet at få organiseret det danskbaserede kabinepersonale hos Ryanair.

Torsdag den 22. marts var en særlig dag i Billund Lufthavn. Dagen markerede åbningen af Ryanairs 48. europæiskebase, som er den første i Danmark og den tredje i Skandinavien. Det skete ved at sende første basefly afsted til Krakow i Polen med afgang allerede kl. 06.25 om morgenen.

Det irske lavprisflyselskab har stationeret to fly i Billund Lufthavn og forventer fremover at kunne tilbyde mindst 20 ruter og op imod 800.000 årlige passagerer baseret på baseflyenes produktion samt den trafik, der skabes til Billund fra Ryanairs andre baser.

Ifølge Ryanairs beregninger gavner baseoperationen den lokale beskæftigelse, idet denhævdes at opretholde mere end 800 jobs i området omkring Billund.

Men begejstringen over Ryanairs indtog har hidtil ikke været delthos fagbevægelsen. Ryanair har nemlig nægtet at indgå en overenskomst med Serviceforbundet, der via Flyvebranchens Personale Union(FPU)organiserer kabinepersonale hos flyselskaber, der har base i Danmark.

Det har fået et andet fagforbund 3F til at true med sympatiaktioner, hvis Ryanair ikke makker ret i forhold til Serviceforbundets og FPU´skrav.Netop 3F har blandt sine medlemmer de ansatte iBillund Handling , der tager sig af passagerbetjening, bagagehåndtering, brændstof- og oliehandling, transport på landjorden samt forpladshandling.

Alt sammen funktioner, der er nødvendige for, at Ryanair kan operere fly til og fra Billund Lufthavn.

Vil kæmpe for Billund-base
FPU holder kortene tæt til kroppen i forhold til, hvordan og hvornår der i givetfald skal aktioneres, hvis Ryanair ikke vil indgå overenskomst.

”Ryanair er velkomne i Billund, hvis de vil tegne overenskomst,”sagde Anders Mark Jensen, næstformand i Flyvebranchens Personale Union,i sidste ugetil CHECK-IN.dk. Men han ønskede ikke at udtale sig om eventuelle faglige aktioner.

Risikoen for en konflikt nærmer sig derfor, hvorfor aktioner op til påsken ikke vil kunne udelukkes.Derforhar Ryanairs topchef Michael O´Learyinviteret til pressemødei Billund Lufthavn i dag for angiveligt at forsøge at vinde sympati og komme en truende konflikt i forkøbet.

Om den karismatiske Ryanair-boss får held med sit forehavende skal være usagt.Men det er bemærkelsesværdigt, at topchefen for Europas ubestridt største lavprisflyselskab vælger at lægge vejen forbi Billund igen. Det vidner om, at Ryanair vil kæmpe for Billund-basen.

Meget på spil for Billund Lufthavn
Men intet er sikkert, idet Ryanair er kendt for at reagere hurtigt og konsekvent, når der kommer forhindringer i vejen.

“Går hele situationen i hårdknude, kan vi risikere, at Ryanair synes at det er for besværligt at operere fra en dansk base. I givet fald vil der være en risiko for, at Ryanair går tilbage til operationer fra andre udenlanske baser til Billund,“ sagde lufthavnsdirektør Kjeld Zacho Jørgensen for nylig til CHECK-IN.dk.

Der står således meget på spil – ikke alene for Ryanair – men også for Billund Lufthavn, der med Ryanairs udvidede engagement forventes at øge det årlige antal passagerer med det irske lavprisflyselskab fra tidligere 500.000 til op imod 800.000. Det svarer til mere end 35 procent af det samlede antal passagerer i Danmarks næststørste lufthavn.

Foto: Michael o´Leary i Billund i december 2011 (Jonas Kunzendorf)