‘Ond tro’ skader Spies

Over 100 kunder havde bestilt alt for billige rejser hos Spies, der via en IT-fejl havde prissat rejserne for lavt. Den tidligere salgsdirektør Deniz Jensen fra Tyrkiet-Eksperten var med til at sprede budskabet, der fik mange til at handle i “ond tro“.

I de perioder af året, hvor charterarrangørerne har svært ved at afsætte deres kapacitet, lokker man af og til med udsalgspriser, der kommer ned i nærheden af 1.000 kroner.

Men i fire timer fra mandag aften kl. 22.00 til kl. 02.00 natten til tirsdag var der ekstra billige rejser hos Spies. To IT-systemer, der skulle køre en automatisk opdatering i Spies´ salgs- og bookingsystem lavede en fejl, således at en lang række rejser pludselig blev udbudt til priser langt under det sædvanlige.

Det var ikke blot et par hundrede kroner, at der var galt. I flere tilfælde blev der annonceret rejser i højsæsonen i sommeren 2014 op til en tyvendedel af den sædvanlige udsalgspris.Et af eksemplerne er en rejse for to personer på firestjernet luksushotel i Marmaris i Tyrkiet. Normalprisen var 12.498 kroner for to personer, og den blev solgt til blot 1.000 kroner.

En af de første, der opdagede fejlen, var Deniz Jensen, der er tidligere salgschef i det nu krakkede Tyrkiet Eksperten. På sin private Facebook-side opdaterede Deniz Jensen følgende budskab.

“Hvis nogen har lyst til en voldsom billig rejse med Spies i skolernes sommerferie, så check dette link. Priser fra 800 kr. Det er sandsynligt, at det er en fejl, men jeg ved af bitter erfaring, at de skal gennemføre arrangementet, selvom det er en fejl (smiley),“ skrev Deniz Jensen på Facebook umiddelbart før det begyndte at strømme ind med bestillinger.

Viral effekt
Hos Spies er man fortørnet over, at en tidligere kollega fra branchen blev hovedafsender på budskabet om de billige rejser.

“Det er en trist forretningsmoral i branchen,“ siger informationschef Torben Andersen fra Spies.

Gennem den virale effekt på Facebook indløb der i løbet af få timer over 100 bestillinger på de forkert prissatte rejser. Spies oplyser, at prisdifferencen på rejserne samlet løber op i et beløb på omkring 750.000 kroner.

“Vi har nu været i telefonisk kontakt med samtlige, der har bestilt en rejse til de forkerte priser. Flere har haft forståelse for, at der har været en fejl, men mange fastholder, at de vil have rejsen til den pris, som de har købt den til,“ fortæller informationschefen.

Venter retssager
Spies har nu valgt at sætte en advokat på sagen, idet man givetvis kan forvente retssager fra nogle af de rejsende, som har købt de billige rejser. Men Spies står tilsyneladende stærkt, idet tidligere retssager fra andre tilsvarende sager viser, at køberne har handlet i ond tro, hvis det er tydeligt i købsøjeblikket, at den ekstremt lave pris er udbudt ved en fejl.

“Selvom vi mange gange sælger billige rejser, er dette helt urealistisk. Vi sælger ikke på dette tidspunkt af året rejser på firestjernede hoteller i højsæsonen til under 1.000 kroner,“ siger Torben Andersen.

Spies har på selskabets hjemmeside skrevet, at man tager forbehold for fejl, hvilket givetvis vil hjælpe rejsearangøren et langt stykke hen ad vejen. Herudover er Spies også i besiddelse af kopier af Facbook-korrespondance, hvor flere af rejsekøberne giver udtryk for, at de godt ved, at det er rejse til fejlagtig pris, at de har bestilt og dermed har handlet i ond tro.

Foto: Sunprime Beachfront i Marmaris, hvor en uges ferie for to personer i højsæsonen var til salg for blot 1.000 kr.