Oneworld taber slaget om Kina

Med optagelsen af Xiamen Airlines i Skyteam og Shenzhen Airlines i Star Alliance er oneworld tæt på at have tabt alliance-kampen om det kinesiske marked.

I denne uge blev Kinas sjette største luftfartsselskab, Xiamen Airlines, det 19. medlem af den globale luftfartsalliance Skyteam. Og på torsdag i næste uge bliver Shenzhen Airlines medlem af Star Alliance. Dermed fortsætter de fremadstormende kinesiske luftfartsselskaber med at vælge side i alliancekrigen. Den store taber er oneworld-alliancen, der må se i øjnene, at alliancen ikke har andre kinesiske selskaber end det Hong Kong-baserede Cathay Pacific og det ligeledes Hong Kong-baserede associerede medlem Dragonair.

Og der ser umiddelbart ikke ud til at være de store muligheder tilbage for oneworld. For de fleste af de tilbageværende større ikke-alliancetilknyttede kinesiske luftfartsselskaber er ejet af selskaber, som har valgt alliance.

Oplagt medlem
Kinas største og verdens sjette luftfartsselskab, China Southern Airlines, er medlem af Skyteam. Selskabet ejer Xiamen Airlines og 40 procent af Sichuan Airlines, der derfor må betragtes som et oplagt kommende medlem af Skyteam.

Kinas næststørste luftfartsselskab, China Eastern Airlines, er også medlem af Skyteam, mens datterselskabet Shanghai Airlines er associeret medlem.

Kinas tredjestørste luftfartsselskab, flag carrier’en Air China, er Star Alliance-medlem og ejer af det nye Star-medlem Shenzhen Airlines. Air China ejer også Shandong Airlines, der derfor må vurderes at være et meget sandsynligt fremtidigt medlem af Star Alliance.

Tilbage blandt de største kinesiske luftfartsselskaber er stort set kun Hainan Airlines, der opererer en flåde af 113 fly.

Xiamen Airlines flyver mere 220 ruter primært fra lufthavnen i Xiamen, Fuzhou og Hangzhou med en flyflåde kun bestående af Boeing-fly. De i alt 86 fly transporterede sidste år 15,2 mio. passagerer. Om tre år er det planen, at Xiamen skal have knap 140 fly og transportere over 30 mio. passagerer. Selskabet har bestilt seks nye Boeing 787 Dreamliner-fly.

Shenzhen Airlines flyver knap 150 ruter med omkring 130 Airbus- og Boeing-fly. I 2010 transporterede selskabet mere end 16 mio. passagerer primært fra sin base i Shenzhen et stenkast fra Hong Kong.