Online-rejsebureauer taber terræn

Flyselskaberne vinder i stigende grad kunder tilbage fra online-rejsebureauerne. Det viser en undersøgelse fra amerikanske PhoCusWright, der estimerer et fald i online-bureauerne markedsandel i 2011 til 38 procent.

Finanskrisen gav i 2009 medvind til online-rejsebureauerne, de såkaldte OTAs (Online Travel Agencies).

I dette år blev markedsandelen i online-markedet for flybilletter øget fra 38 procent til 40 procent. Det var den svage globale økonomi, der fik både private og virksomheder til at shoppe mere rundt for at finde den billigst mulige flybillet. Det blev en fordel for online-rejsebureauerne, omend glæden tilsyneladende blev kortvarig.

Tal fra den amerikanske analyse- og konsulentvirksomhed PhoCusWright viser nemlig, at luftfartsselskaberne i 2011 har vundet det tabte terræn tilbage. Her vil leverandørerne igen sidde på 62 procent af markedet med en forventning om at øge med yderligere et procentpoint i 2012.

Undersøgelsen stammer fra det amerikanske marked, men er også på mange områder repræsentativ for det europæiske marked.

Tillægsydelser binder kunderne til flyselskaberne

En af årsagerne bag den stigende kundeloyalitet op imod flyselskabernes egne distributionskanaler er, at “ancillary services“ i højere grad vinder indpas hos flyselskaberne. Disse tillægsydelser er vanskelige at distribuere for online-rejsebureauerne, idet kun få flyselskaberindtil videregiver adgang til at booke disse ydelser gennem GDS-selskaberne, som online-rejsebureauerne typisk henter sine oplysninger fra.

Eksempler på “ancillary services“kan værebetaling for bagage, sædereservation, lounge adgang, fast track med mere.

En særlig udfordring for det amerikanske marked er den kommende lancering af Googles flysøgemaskine basereret på software fra ITA. Hermed bliver det lettere for forbrugerne at få adgang til fartplaner, priser og tilbud fra flyselskaberne, hvilket vil påføre øget konkurrence til eksempelvis Orbitz og Kayak, der er blandt de store globale online-rejsebureauer.