Ryanair cabin crew (Foto: Ryanair/PR)

Op til 1.500 jobs i fare hos Ryanair

Ryanair kan blive nødt til til at skille sig af med omkring 1.500 ud af 17.500 ansatte som følge af baselukninger og reduktioner i forbindelse med MAX-krisen.

Ved Boeings produktionsanlæg i Renton ved Seattle står der efterhånden et par hundrede MAX-fly og venter på at blive leveret. Flere af disse skulle have været i luften for Ryanair, der er lanceringskunde på den særlige 737 8-200 variant.

Premiereflyvningen med MAX hos Ryanair skulle have fundet sted den 14. maj i år på ruten fra London Southend Airport til Tenerife. Men Ryanair har ventet forgæves på de nye fly, da samtlige MAX-fly har været grounded siden den 12. marts, og det er endnu usikkert, hvornår flyene kan komme i luften.

Dermed er Ryanair forhindret i at eksekvere sin vækststrategi, når selskabet ikke får leveret de nye fly som planlagt. Det betyder, at selskabet kan blive tvunget til at skære ned, og i værste fald lukke nogle af lavprisflyselskabets 83 baser i Europa og Nordafrika.

Overtallighed blandt flyvende personale
Som en konsekvens heraf må Ryanair afskedige op imod 1.500 af 17.500 ansatte, da kapacitetsvæksten for sommeren 2020 allerede er blevet reduceret fra de planlagte syv procent til blot tre procent.  Det fremgår ifølge nyhedsbureauet Bloomberg af en intern videobesked fra koncernchef Michael O´Leary til de ansatte.

I øjeblikket er der en overtallighed af 500 piloter og 400 kabineansatte. Herudover vil der være yderligere 600 stillinger, der må nedlægges inden næste sommer.

“Vi vil i løbet af de kommede uger gøre vort bedste for at minimere jobtabet, men som det ser ud lige nu, er det uundgåeligt,” siger Michael O´Leary på videoen, som Bloomberg har set.

Kun 30 af 58 nye fly
I mandags kunne Ryanair offentliggøre kvartalsregnskabet for perioden 1. april til 30. juni, hvor der var planlagt indfasning af de nye MAX-fly. Indtjeningen faldt med 21 procent i forhold til samme periode året før, og det var primært højere brændstofpriser, stigende personaleomkostninger, og Brexit-usikkerhed, der var årsag til indtjeningstilbagegangen.

Udfordringerne i løbet af efteråret samt næste forår og sommer kommer i større grad til at handle om de manglende MAX-fly, som Ryanair efter planen skulle modtage 25 af i år og 25 i første kvartal af næste år. Ryanair forventer tidligst at få leveret de fem første MAX-fly i løbet af januar 2020, og herefter er det håbet, at 30 fly vil kunne benyttes i løbet af sommertrafikprogrammet næste år. Det er dog kun halvdelen af de 58 MAX-fly, som efter de oprindelige planer skulle have været til rådighed i løbet af sommeren.

At flyene ikke kan indsættes i drift betyder, at Ryanair ikke kan opnå kapacitetsudvidelsen på lidt mere end fire procent per MAX-flyvning, idet det nye fly er indrettet med 197 sæder mod 189 i de eksisterende Boeing 737-800. Herudover vil det heller ikke være muligt at realisere gevinsten ved 20 procent lavere brændstofforbrug på MAX-flyene.

Ryanairs ansatte vil i slutningen af august få at vide, hvilke stillinger der nedlægges, og de første fratrædelser vil ske i september og oktober  samt i en ny omgang i begyndelsen af det nye år.

 

Relaterede artikler:

Stort indtjeningsfald hos Ryanair

Ryanair dropper MAX-navnet

Ryanair overvejer baselukninger efter MAX-forsinkelse