Otte ud af ti undgår menneskekontakt

83 procent af alle SAS-passagerer checker i dag ind selv, og flere checker ind med mobilen end ved en skranke.

For første gang i SAS-historien var mere end halvdelen af alle selskabets passagerer i november allerede checket ind, da de ankom til deres afrejselufthavn. 34 procent havde ordnet det via nettet og 18 procent havde valgt mobiltelefonen som check ind-værktøj. Det viser tal fra SAS.

31 procent valgte at checke ind i en selvbetjeningsautomat i lufthavnen og kun 17 procent kom helt frem til et levende menneske bag en pult, før de fik checket ind. I alt 83 procent undgik altså helt menneskekontakt i check ind-processen.

Henvist til sidstepladsen
Ved at checke ind hjemmefra eller ved en automat bliver det nemmere at komme senere i lufthavnen end tidligere, hvor man skulle indregne tid til at stå i kø for at få lov til at checke ind hos et levende menneske bag en pult.

Tallene viser samtidig, at passagererne har taget muligheden for at checke ind via mobiltelefonen til sig. Med henholdsvis 18 procent til mobilen og 17 procent til den menneskelige check ind ved en pult, har mobil checket ind henvist pulten til sidstepladsen.

At indcheckningen er foretaget via mobilen er dog ikke ensbetydende med, at de rejsende ikke alligevel vil have et papirboardingkort, som de ofte udskriver fra selvbetjeningsautomaterne i lufthavnen. Men tal fra SAS viser, at 300.000 passagerer i oktober valgte at forblive 100 procent mobile og bruge et mobilt boarding pass, hvor man blot viser et billede af boardingkortet frem i sikkerhedskontrollen og ved gaten.