Kemijärvi Airport i det nordlige Finland. Foto: Jukka Hämäläinen/lentopaikat.fi

Kina har forsøgt at købe nordisk lufthavn

En lufthavn i Lapland har vakt kinesisk interesse på grund af dens placering i forhold til at gennemføre flyvninger til Nordpolen. Et køb er imidlertid ikke muligt.

Kina har set sig lun på en mindre lufthavn beliggende i det om vinteren iskolde Lapland, der er en region i grænselandet mellem Finland, Norge, Sverige og Rusland.

I januar 2018 ankom en delegation til den finske Kemijärvi Kommune, og den var ledet af direktøren for Polar Research Institute of China, Xi Zhang, og direktøren for China Arctic and Antarctic Administration, Xu Shije.

Ifølge borgmester i Kemijärvi, Atte Rantanen, havde delegationen til hensigt at finde en luftbase til at gennemføre arktiske klima- og miljøforskningsflyvninger over Nordpolen. Og her ville Kemijärvi Airport være et naturligt valg som lufthavn, lyder det.

”Deres hensigt ville være at udføre arktisk forskning på den arktiske iskappe, og til dette kunne de have brug for Kemijärvi. Et stort jetfly ville operere herfra med forskelligt måleudstyr, og de ville flyve til Nordpolen, foretage målinger og flyve tilbage,” forklarer Atte Rantanen til den finske tv-station YLE ifølge The Barents Observer.

Ville betale forlængelse af startbane
Kemijärvi Airport ligger i det østlige Lapland, og den er normalt ubemandet og har ingen regelmæssige passagerflyvninger. Den asfalterede startbane er 1.400 meter, og den bruges hovedsageligt af den lokale flyveklub og periodisk af et privatfirma til testflyvninger med større droner.

Hvis Kina skulle købe eller leje den finske lufthavn, ville det kræve en udvidelse af startbanen til tre kilometer, så store jetfly vil kunne starte og lande derfra. Den kinesiske delegation var imidlertid parat til at betale omkostningerne, der ville være i omegnen af 40 millioner euro, eller hvad der svarer til næsten 300 millioner kroner.

Det er imidlertid en udfordring, at startbanen ligger ved siden af Rovajärvi, der er Europas største område for artilleriøvelser. Området er hele 1.100 kvadratkilometer.

Lufthavn kan ikke sælges til udlandet
En konsulent ved navn Anu Sallinen fra det finske forsvarsministerium bekræfter, at ministeriet i 2018 blev bekendt med de kinesiske købsplaner af Kemijärvi Airport. Hun oplyser dog, at et køb vil være usandsynligt. Lufthavnen ligger ved siden af et vigtigt militært skydeøvelsesterræn, og at lufthavnen derfor ikke kan sælges til en udenlandsk køber, lyder det.

Kina, der har investeret mange penge i arktisk forskning, fik dermed umiddelbart ikke lov til at købe den finske lufthavn i Lapland af sikkerhedsmæssige årsager. Til gengæld har Kinas Polar Research Institute en forskningsbase i Ny-Ålesund i øgruppen Svalbard i Nordishavet. Det asiatiske land har desuden forskningsbaser i både Grønland og Island samt to isbrydere, som bliver brugt i både Arktis og Antarktis.

Lapland er et strategisk godt område i forhold til at udføre forskningsflyvninger til Nordpolen. Laplands areal i det nordligste af Europa er cirka 400.000 kvadratkilometer, og 13 procent af areaelet er underlagt Norge, 17 procent er finsk, 30 procent er svensk, mens de sidste 40 procent er russisk område.

 

Relaterede artikler:

Boeing 767 fra Icelandair på Antarktis

Finnair vil udnytte hul i markedet

Lufthansa åbner to nye ruter til Lapland