SAS-fly i Københavns Lufthavn. (Foto: Københavns Lufthavn)

Over en halv million rejsende i Københavns Lufthavn

I juli rejste 565.910 passagerer gennem Københavns Lufthavn, og det er næsten 82 procent færre end de 3,1 millioner rejsende, der benyttede lufthavnen i juli sidste år.

Juli har gennem de senere år traditionelt været en af de helt store måneder i Københavns Lufthavn med mange rejsedage, hver der er mere end 100.000 passagerer gennem terminalerne.

Sådan har det på ingen måder været i dette års juli, hvor blot 565.910 rejste gennem Københavns Lufthavn, hvilket er færre end de 3.109.498 rejsende, der skabte feriestemning i den danske hovedstadslufthavn i juli sidste år. Dermed har coronakrisen sænket sig som en tung skygge over CPH.

”Den gode nyhed er, at antallet af rejsende vokser. Den dårlige nyhed er, at genstarten går meget langsomt. I den normalt travle juli har vi år haft 18.000 passagerer igennem terminalerne hver dag. Sidste år var det 100.000 dagligt,” forklarer Peter Krogsgaard, der er kommerciel direktør i Københavns Lufthavn.

Danmark og Norden hitter
Det er især den interkontinentale trafik, der er blevet ramt, hvor passagernedgangen er på hele 94,4 procent, hvilket svarer til omkring 260.000 passagerer, der mangler i dette segment. Således var der blot 21.914 interkontinentale flypassagerer i CPH i juli.

I den europæiske trafik har der været 491.463 rejsende, hvilket er 81,3 procent under niveauet fra juli sidste år. Derimod er indenrigstrafikken ved at komme sig efter corona-nedlukningen, da lidt flere end 60 procent af passagererne er vendt tilbage. Det svarer til 52.533 indenrigsrejsende, hvilket er en tilbagegang på “kun” 41,4 procent.

Langt den overvejende del af indenrigspassagerene kommer fra Aalborg-ruten, der i juli var den næststørste rute i Københavns Lufthavn med 37.426 passagerer. Blandt andre store destinationer er Oslo, Reykjavik-Keflavik og Vágar på Færøerne. Derimod er London, der traditionelt har været lufthavnens mest populære destination, blevet reduceret til det sjette meste frekventerede rejsemål.

Årsniveau op til 70 procent under “normalen”
Lige nu er lufthavnen år til dato på næsten 5,6 millioner passagerer, og det er cirka 68 procent under niveauet på samme tidspunkt året før. Med en meget langsom genstart er der udsigt til, at CPH lander på en tilbagegang på 65 til 70 procent i forhold til året før.

”Det er blevet meget svært at forudsige fremtiden. Verden er lige nu så usikker, at vi ikke længere arbejder med prognoser men med brede scenarier. Vores bedste bud lige nu er, at vi i år ender med 30-35 procent af den trafik, vi havde sidste år,” lyder det fra Peter Krogsgaard.

Den internationale lufthavnsorganisation ACI Europe (Airports Council International Europe) vurderer, at man skal frem til et sted mellem 2022 og 2024, før flytrafikken er tilbage på niveauet fra 2019, og 2024 er også buddet fra IATA (International Air Transport Association.

Derimod er man mere pessimistisk hos den franske lufthavnsoperatør Groupe ADP, der driver Paris Charles de Gaulle og Paris Orly. Her forventer man først, at flytrafikken har rettet sig mellem 2024 og 2027.

 

Relaterede artikler:

CPH tabte 3,3 millioner kroner om dagen

CPH vil nedlægge 650 fuldtidsstillinger

Svag opstart på interkontinentale ruter fra CPH