Københavns Lufthavn. (Foto: CPH)

Overskud på flyaktiviteter i CPH under pres

Københavns Lufthavn fik i årets første kvartal et overskud før renter og skat på 23,8 mio. på flyaktiviteterne. Det er en tilbagegang i forhold til året før, og for første gang nogensinde udgør det aeronautiske segment under 10 procent af det samlede overskud.

Lufthavne overalt i verden udgør den del af infrastrukturen, som flyselskaberne benytter, når man skal flyve passagerer fra en by til en anden. Men det er ikke flyaktiviteter, som lufthavnene tjener penge på. Det bevises i høj grad i Københavns Lufthavns netop offenliggjorte kvartalsregnskab.

Trods 0,7 procent færre passagerer igennem Københavns Lufthavn i årets første kvartal voksede omsætningen med 2,4 procent til i alt 781,1 mio. kroner. Af denne omsætning præsterede Københavns Lufthavn et overskud på 252 mio. kroner før renter og skat.

Går man tallene efter i sømmene, viser det sig, at overskuddet er hentet hjem på de såkaldte ikke-aeronautiske aktiviteter. Hele 228,4 mio. kroner af driftsoverskuddet før renter og skat på 252 mio. kroner stammede fra denne del, der blandt andet omfatter butikker, parkering og hoteldrift.

Blot 23,8 mio. kroner svarende til 9,4 procent stammede fra aeronautiske aktiviteter, der primært handler om at betjene afgående og ankommende fly. Heri er indregnet indtægter fra startafgifter, passagerafgifter, securityafgifter samt handling. Dermed udgør det aeronautiske segment for første gang under 10 procent af overskuddet før renter og skat.

Det er tilsyneladende helt i tråd med lufthavnens strategi, der i høj grad handler om at tjene penge på de ikke-aeronautiske aktiviteter. Det ses også i den udvikling, som CPH har gennemgået på dette område indenfor de seneste 15 måneder.

“I 2012 arbejdede vi målrettet på at forbedre lufthavnens udbud af restauranter, caféer og barer. I begyndelsen af 2013 har vi yderligere forbedret de ekstraordinære kundeoplevelser efter endt ombygning og modenisering af Tax-free butikkerne. På den møde imødekommer vi i endnu højere grad passagerernes ønsker og behov, og det smitter positivt af på deres forbrug i lufthavnen,“ forklarer administrerende direktør Thomas Woldbye fra Københavns Lufthavne A/S.

Stadig virkninger af Cimber-konkursen
Cimber Sterlings konkurs den 3. maj sidste år satte også i årets første tre måneder et aftryk i regnskabet for Københavns Lufthavn. Antallet af operationer faldt med 7,9 procent, hvilket blandt andet resulterede i et fald i startafgifterne på 2,3 mio. kroner. Trods 20,1 procent færre indenrigspassagerer har en vækst i den internationale trafik på 1,5 procent dog opvejet dette Således er indtægterne fra passagerafgifter steget med 8,1 mio. kroner.

Det ændrede passagermix har således drevet indtægterne frem, da der betales en højere passagerafgift på internationale flyrejser, ligesom den gennemsnitlige startvægt på flyene er steget, da Cimber Sterlings mange flyvninger med ATR-flyene ikke længere påvirker tallene.

Trods en faktisk passagertilbagegang i første kvartal er ledelsen i Københavns Lufthavne A/S alligevel tilfreds med resultatet. Korrigeret for sidste års skuddag i februar samt den tidlige påske, er der nemlig tale om en reel fremgang.

“Forårsmånederne er altid usammenlignelige, fordi helligdagen og dermed rejseaktiviteten falder forskelligt fra år til år. Hvis vi korrigerer for den tidlige påske i år, der medførte lav trafikvolumen i slutningen af marts, samt for skudddagen i februar sidste år, har trafikudviklingen i første kvartal været stigende. De underliggende tal viser en fremgang kvartalet igennem, og ugerne op til påske viste endvidere en stærk trafikvækst, hvilket tegner positivt for den kommende periode,“ siger Thomas Woldbye.