Pakistansk luftfartselskab trues af EU´s sorte liste

Rod i procedurerne omkring sikkerhed og vedligeholdelse skaber problemer for Pakistan International Airlines. Det nationale pakistanske luftfartsselskab risikerer at havne på EU´s sorte liste over selskaber, der ikke må flyve til Europa, og herunder også Københavns Lufthavn. Det prøvede man senest i 2007.

Omfå måneder risikerer Pakistan International Airlines at skulle standse alle flyvninger til lande inden for EU.

Hvis ikke selskabet får styr på en række interne procedurer omkring vedligeholdelse og sikkerhed, vilPakistan International Airlines (PIA) i sidste ende kunne havne på den sorte liste over luftfartsselskaber, der ikke må flyve i Europa.

Baggrunden er en kritisk vurdering af ledelsen hos det nationale pakistanske luftfartsselskab, der angiveligt har udvist stigende inkompetence og manglende professionalisme i forbindelse med flyvedligeholdelse og sikkerhed.

På trods af flere henstillinger har det pakistanske luftfartsselskab ikke formået at løse problemet og har dermed fået suspenderet sit EASA-certifikat. Det rapporterer den pakistanske avis The News International.

Repræsentanter fra selskabet og luftfartsmyndighederne Pakistan Civil Aviation Authority (PCAA) var for nylig på rejse til Bruxelles, hvor reglerne blev indskærpet, men siden da har der være flere problemer med brud på reglerne. I et af flyene fra Pakistan Airlines International var noget gods ikke sikret forsvarligt og løsnede sig derfor under flyvningen, så det spærrede døren til fragtrummet.

I et andet tifælde lå pilotens personlige ejendele spredt ud over store dele af cockpittet.

Ifølge avisen The News International er certifikatet i første omgang nu blevet suspenderet og dermed må PIA ikke længere udføre vedligeholdelse for andre luftfartsselskaber. Hvis selskabet ikke får rettet fejlene inden for få måneder, vil selskabet kunne blive nægtet landingstilladelse i Europa.

Ikke de første EU-problemer for PIA

En unavngiven talsmand fra PIA nægter at selskabet overhovedet har modtaget nogen suspension, men alene en mundtlig advarsel, og henviser til, at hele sagen angiveligt skulle være et pressionsforsøg fra EU´s side, der gerne ser, atPIA køber Airbus-fly.

Det er dog ikke første gang, at de europæiske myndigheder er utilfredse med Pakistan International Airlines.

PIA blev godkendt af European Aviation Safety Agency (EASA) i 2004, men i marts 2007 forbød EU-kommissionen 36 ud af selskabets dengang 44 fly at flyve til Europa på grund af sikkerhedsproblemer.

Dengang blev Pakistan International Airlines optaget på EUs “sorte liste“ over selskaber, der ikke må flyve til Europa. I den forbindelse måtte selskabets bestyrelsesformand træde tilbage efter pres fra den pakistanske regering.En delegeation fra EU besøgte senere Pakistan, og den 29. november 2007 løftede man forbuddet helt.

Pakistan International Airlines, der i sidste månedafgav en ordre på femBoeing 777-300 ER fly, ejes af den pakistanske regering med 87 procent, mens private aktionærer ejer de resterende 13 procent.

Pakistan International Airlines Corporation blev grundlagt helt tilbage i 1946 og har sit hovedkvarter i Jinnah International Airport i Karachi. Selskabet flyver en gang ugentligt fra Islamabadtil Københavns Lufthavn samt en gang ugentligt fra Lahore via Oslo til København.