Passager med ansigtsmaske ombord på fly fra Aegean Airlines. (Foto: NurPhoto- Getty Images 1207641902)

Passagerer i flyene giver ingen indtægter

Flyselskabernes brug af vouchers i stedet for tilbagebetaling i begyndelsen af coronakrisen rammer nu selskaberne på indtjeningen. Samtidig udfordrer mange sene bookinger selskabernes planlægning.

”Det er en stakket frist at tisse i bukserne for at holde varmen.”

De fleste danskere kender nok det gamle mundheld, der her under coronakrisen ser ud til at have fået nyt liv i luftfarten.

Slår man begrebet ”stakket frist” op, kan man nemlig se, at det betyder, et ”tidsrum som er for kort til at et opstået problem kan løses, hvorefter det igen melder sig.” Og det er netop, hvad en del flyselskaber nu oplever.

Vouchers frem for refusion
Fra midten af marts måtte flyselskaberne på grund af coronakrisen globalt grounde deres flyflåder og bookingindtægterne forsvandt dermed stort set. En del selskaber foretrak at give passagererne vouchers frem for at refundere billetterne. Det var simpelthen nødvendigt for at undgå tomme kasser, og det hjalp til at undgå konkurser. Flyselskabers ansvar for at transportere passagererne blev dog imidlertid kun udsat. Det forsvandt ikke.

Nu, cirka en måned efter lempelsen af rejserestriktionerne på ruter inden for EU, kan flyselskabernes internationale sammenslutning, IATA, konstatere, at passagererne har brugt et stort antal vouchers til at betale for de rejser, der nu er blevet mulige.

Dræner kassen nu
Det betyder, at flyselskaberne nu afholder omkostningerne for at transportere disse passagerer – med ingen eller kun begrænsede nye indtægter. Selv om udstedelsen af vouchers hjalp med at undgå at dræne kassen for kontanter for få måneder siden, vil brugen af dem nu fremskynde det såkaldte ”cash burn” i de kommende måneder.

IATA har produceret en figur, der tydeligt viser, at brugen af vouchers gennem de seneste måneder (de gule søjler) udgør en stadigt voksende del af flyselskabernes omsætning – uden at skabe nogen former for indtjening. Dermed har selskaberne nu fået en udfordring, der stort set ikke eksisterede for blot et år siden.

Figuren viser den stigende brug af vouchers (de gule søjler) samt den stigende mængde sene bookinger (de blå søjler). (Illustration: IATA)

Ramt af endnu en udfordring
Samtidig bliver flyselskaberne ramt af en anden udfordring. De blå søjler i figuren viser nemlig, at antallet af sene bookinger er steget eksplosivt den seneste tid – i takt med at rejserestriktionerne gradvist er blevet lempet.

Ifølge IATA bookede 41 procent af passagererne verden over i juni deres rejse højest tre dage før afrejse. I juni sidste år var det tal blot 18 procent.

Dette gør det ifølge IATA vanskeligt for flyselskaberne at planlægge og optimere tidsplaner, bemanding og flyflåde. Også det er med til at forringe indtjeningsmulighederne.

 

Relaterede artikler:

IATA: Det værste år i luftfartens historie

Vouchers skal styrke flyselskabernes likviditet

Nordiske lande er skeptiske ved voucher-ordning