Den svage efterspørgsel på indenrigsflyvningen samt på de regionale ruter satte for alvor sine spor i august måneds trafiktal hos Cimber Sterling. Der var mere end 10.000 færre passagerer ombord i selskabets fly i sidste måned i forhold til samme måned året før.
Den øjeblikkelige efterspørgselskrise på de danske indenrigsflyruter rammer Cimber Sterling hårdt. Selskabet er stærkt eksponeret mod indenrigsflyvningen med en markedsandel på omkring 50 procent.
Således var der i august måned en tilbagegang i passagertallet på 12 procent i forhold til samme måned året før, hvor der var i nærheden af 90.000 indenrigsflypassagerer.
Samlet set var der 11.414 færre passagerer ombord i Cimber Sterlings fly i august måned, hvoraf hovedparten er mistet på de danske indenrigsflyruter, men også en mindre del på de regionale ruter. På de regionale ruter faldt passagertallet også med 12 procent.
Anderledes ser det ud med fritidsruterne til de sydeuropæiske destinationer. Her rapporterer Cimber Sterling om en stigning i passagertallet på 5 procent samt en stigning i belægningsprocenten på 2 procentpoint.
Cimber Sterling oplyser ikke separate tal for belægningen på de enkelte segmenter, men går frem fra 65 til 66 procent i belægningen i august måned. Isoleret set tilfredsstillende med en fremgang i kabinefaktoren, men stadig en uacceptabel lav udnyttelse af kapaciteten, hvor kun to ud af tre producerede flysæder bliver solgt.
Mens Cimber Sterling flyver videre under et nyt ejerskab kontrolleret af den ukrainske milliardær Igor Kolomoysky, venter markedet stadig på nye signaler fra selskabet. Den 1. oktober tiltræder svenske Jan Palmér som ny administrerende direktør, mens Jacob Krogsgaard fortsætter som kommerciel direktør.
Det fremtidige strategioplæg er imødeset med spænding, idet det vil være retningsvisende for i hvilken retningSønderborg-selskabet vil flyve fremover. Lige nu synes selskabet at have god tidtil det kommende strategiarbejde, selvom markedsindikatorerne bestemt ikke peger på noget positivt for Cimber Sterling.