Det beskadigede cockpit med manglende vindue. (Foto fra websitet Weibo)

Pilot tæt på at blive suget ud af defekt cockpitvindue

Pilot blev delvist suget ud af cockpittet, da det ene cockpitvindue på Airbus-fly fra kinesiske Sichuan Airlines faldt ud, mens flyet befandt sig i 9.800 meters højde.

Det hænder med jævne mellemrum, at et fly får en skade på et cockpitvindue – eksempelvis som følge af et birdstrike. Cockpitvinduer er stærke med to lag tykt glas, og i de fleste tilfælde fører skaderne ikke til en decideret nødsituation, selv om det kan være nødvendigt at udføre en nedstigning og sikkerhedslanding.

Men for piloterne på et Airbus A319-100 fra det kinesiske selskab Sichuan Airlines gik det noget værre på en indenrigsflyvning fra Chongqing til Lhasa. Det beretter Aviation Safety Network på baggrund af de kinesiske luftfartsmyndigheders endelige undersøgelsesrapport om hændelsen, som fandt sted 14. maj 2018.

Vindue forsvandt under nedstigning
Sichuan Airlines-flyet var startet fra Chongqing Jiangbei-lufthavnen på en tidlig morgenflyvning med kaptajnen i venstre sæde som Pilot Flying og co-piloten i højre. Efter 40 minutters flyvning, da flyet befandt sig i 9.800 meters højde, hørte piloterne pludselig en lyd i cockpittet og opdagede en revne i det højre cockpitvindue. Piloterne beskrev revnen som “meget alvorlig… det hele er revnet”.

Kaptajnen anmodede straks flyvelederne om at få lov til at begynde en nedstigning mod den nærmeste lufthavn i Chengdu cirka 150 kilometer væk.

Under nedstigningen faldt det højre cockpitvindue imidlertid pludseligt ud, og co-piloten blev slynget ud af sit sæde og delvist ud af vinduet på grund af den voldsomme dekompressionsluftstrøm. Han havde dog heldigvis spændt sit bælte, så han ikke blev suget helt ud gennem hullet i cockpittet.

Flyet rystede voldsomt
Mens han blev slynget delvist ud af vinduet, kom co-pilotens ufrivilligt til at ramme det sidestick, som bruges til at kontrollere flyet med. Autopiloten blev derfor afbrudt, og kaptajnen skiftede straks til manuel kontrol af flyet.

Trykket i cockpittet var væk, temperaturen faldt til tocifrede minusgrader, og flyet rystede voldsomt. Samtidig havde kaptajnen, som styrede flyet, svært ved at få fat i sin iltmaske. Flyets instrumenter var også blevet beskadiget af det pludselige trykfald.

På trods af disse udfordringer lykkedes det kaptajnen at lande flyet sikkert i Chengdu Shuangliu-lufthavnen cirka 20 minutter efter, at cockpitvinduet var blevet beskadiget.

Passagerer slap uskadt
Ingen passagerer kom til skade under hændelsen, hvor iltmaskerne i kabinen også blev udløst. Co-piloten slap også med en forstuvning, nogle skrammer, en ødelagt skjorte – og formentlig lidt af et chok.

Ifølge den endelige undersøgelsesrapport er den mest sandsynlige årsag til hændelsen, at forseglingen på det højre cockpitvindue var blevet beskadiget, hvilket har fået vand til at trænge ind.

Kaptajnen på flyet blev efter den vellykkede nødlanding i 2018 hyldet som en helt i kinesiske medier.

 

Relaterede artikler:

Voldsom birdstrike ramte ATR 72

A380 beskadiget af kraftig haglstorm

Fly voldsomt beskadiget af hagl