Fokker F-70 ved åbningen af ruten fra Amsterdam til Aalborg den 28. marts 2011. (Foto: Ole Kirchert Christensen)

Piloter skyld i motorbrand i Aalborg Lufthavn

Det var piloternes uopmærksomhed, der forårsagede en motorbrand på et Fokker 70-fly en tidlig marts-morgen i Aalborg Lufthavn sidste år.

To piloter fra KLM Cityhopper fulgte ikke de fastsatte procedurer, da de en tidlig fredag morgen i marts sidste år startede motorerne på deres Fokker 70-fly i Aalborg Lufthavn. Sløseriet var medvirkende til at den ene af flyets to motorer brød i brand. Det fastslår Havarikommissionen i en rapport om hændelsen.

Da motor nummer et blev tændt observerede piloterne, at turbinetemperaturen hurtigt steg til 200 grader celsius. Kort tid efter var temperaturen 517 grader og brændstof svarende til 238 kilo i timen blev tilført motoren. Men instrumenterne i cockpittet viste, at jetmotorens ”fan” ikke drejede rundt.

Jordpersonalet opdagede branden men havde ikke radiokontakt med piloterne i cockpittet. De fik dog hurtigt signaleret, at noget var helt galt. Kaptajnen åbnede cockpitvinduet i venstreside og jordpersonalet råbte til ham, at motor nummer et var i brand.

Styrmanden lavede et ”PAN”-opkald til kontroltårnet og rapporterede, at man havde en motorbrand. ”PAN” er niveauet under ”MAYDAY. Herefter bad kaptajnen styrmanden om at slukke motor nummer et. Flyets 67 passagerer, som havde sat sig til rette, blev uden den store dramatik evakueret via flyets normale fortrappe og piloterne slukkede motor nummer to.

Næsten 5.000 timer
Havarikommissionen fandt frem til at en særlig brændstofventil på motor nummer et var åben og fik brændstof til at flyde ud af motoren. Den tilsvarende ventil på motor nummer to var lukket. Kommissionen slår desuden fast, at piloterne ikke var tilstrækkeligt opmærksomme i forbindelse med opstart af motor nummer et og at de ikke fulgte de krævede procedurer.

Hos KLM Cityhopper er man dog af en anden opfattelse.

“KLM Cityhopper følger altid de nødvendige start-up-procedurer. Sikkerhed er vores højeste prioritet. Som i dette tilfælde, hvor opstarten af motoren foregik sådan som proceduren siger. Men besætningen oplevede et teknisk problem med motoren. Piloterne handlede i overensstemmelse med vores sikkerhedsprocedurer for at minimere risikoen for både passagerer og besætning. Sikkerheden for både passagerer og besætning var aldrig i fare,“ siger pressemedarbejder Joost Ruempol fra KLM til CHECK-IN.dk.

Kaptajnen havde næsten 5.000 flyvetimer på Fokker 70 i sin logbog, mens styrmanden havde siddet i cockpittet på flytypen i over 1.600 timer.

Motoren havde fløjet mere end 30.000 timer og blev installeret på flyet i 2010. Den blev sendt til undersøgelse hos motorproducenten Rolls-Royce, der slog fast, at der ikke var fejl på motoren.