Priskonkurrencen tvinger Norwegian til udsalg

Trods højsæson er det nødvendigt for det norske lavprisflyselskab Norwegian at sælge billetter helt ned til 199 kroner per enkeltrejse. Det er udtryk for en udpræget konkurrencesituation på visse ruter, forklarer selskabets presse- og markedschef.

Når man nærmer sig juli måned, vil der typisk kun være de dyre flybilletter tilbage til de mange populære storby- og feriedestinationer. Med mindre, at der er for meget kapacitet i markedet i forhold til efterspørgslen, hvilket noget kunne tyde på i øjeblikket.

Lavprisflyselskabet Norwegian har således valgt at lancere et nyt markedsføringskoncept, der hedder ‘Super Tirsdag’. Det betyder, at der i sommerferien hver tirsdag morgen kl. 08.00 markedsføres ugens billigste flybilletter hos Norwegian.

“Super Tirsdag tilbud varer indtil onsdag kl. 23.59, eller så længe der er billetter tilbage,“ hedder det i markedsføringsmaterialet fra Norwegian.

Norwegian ønsker ikke at oplyse, hvor meget billetterne er sat ned, idet det varierer fra rute til rute. Men det er konkurrencesituationen, der har tvunget selskabet til at gå ned i pris midt i højsæsonen.

“Vi følger priserne og de konkurrenter, der er på de enkelte ruter. Hvis priserne ligger på et særligt lavt niveau, følger vi efter,“ forklarer Norwegians danske presse- og markedschef Johan Bisgaard Larsen.

En udpræget konkurrencesituation
På indenrigsruterne fra København til henholdsvis Aalborg og Karup er priserne nedsatte til 199 kroner per enkeltbillet på udvalgte afgange. Ser man på de europæiske destinationer springer Berlin, Bratislava og Riga i øjnene med priser fra 249 kroner per enkeltrejse.

“Priserne til Berlin er udtryk for en udpræget konkurrencesituation,“ konstaterer Norwegians pressechef. Netop på ruten fra København til Berlin er Norwegian i konkurrence med airberlin, easyJet og SAS.

På ruterne fra København til Barcelona og Rom har Norwegian lagt en del ekstra kapacitet ind i løbet af sommeren, og stimuleringen af efterspørgslen på disse ruter kan blandt andet ske ved prisnedsættelser.

Prøver nye ting af
To af selskabets nye ruter går fra København til Bratislava og Riga. Her er der tilsyneladende masser af ledige pladser fra midten af juli og til udgangen af august måned, hvis man skal tro prissætningen på Norwegians hjemmeside.

Norwegian ønsker dog ikke at kommentere, hvorvidt det skyldes, at det er sværere at sælge billetter til disse ruter end forventet.

“Vi er et selskab, der hele tiden prøver nye ting af og dermed også nye destinationer. Det vil vi også komme til fremover,“ siger Johan Bisgaard Larsen.

Blandt de ruter, som indgår i Norwegians ‘Super Tirsdag’ i denne uge, erruterne fra København til Berlin, Riga, Bratislava, Rom, Venedig og Pisa samt indenrigsruterne til Aalborg og Karup.